Praktikus tanácsok Indiába utazóknak – vízum, oltások, stb…

Az alábbi cikkben praktikus tanácsokat gyűjtöttem össze Indiába utazóknak. Szó lesz vízum ügyintézésről, oltásokról, belföldi repülő- és vonatjegy foglalásról, higiéniáról, gyógyszerekről, pakolásról, hogy például milyen táskát, milyen ruhát, milyen töltőt, stb… vigyél magaddal.

Vízum

Magyaroknak az Indiába való utazás vízumköteles. A turista vízum igényléséhez az alábbi dolgokra lesz szükséged:

• útlevél (az indulás időpontjától legalább 6 hónapig érvényes legyen),
  • 2db 5x5cm méretű igazolványkép (nem szükséges profi fotóssal csináltatni, mi például az enyémet egy telefonnal csináltuk fehér fal előtt, amit utána sima fotópapírra nyomtattunk),
  • kinyomtatott retúr repülőjegy foglalásod (elég 1 példány),
  • személyi igazolvány és lakcímkártya fénymásolata (1 példány az igazolványok mindkét oldalával),

A vízum igénylés menete: Már lehet online is!

• Vízumigénylő lap kitöltése: indianvisaonline.gov.in/visa/
  • A kitöltött dokumentumot nyomtasd ki, írd alá, az egyik igazolványképet pedig ragaszd a megfelelő helyre,
  • Kérj egy időpontot a vízumigénylés leadására az alábbi linken: www.indianembassy.hu

A követség címe: 1025 Budapest, Búzavirág utca 14.
A vízum ára: 16.500 Ft (érdemes pontos összeget vinni, mert visszajárójuk véletlenül pont soha nincs elég és a csávó elrakja magának ebédre :) )

Update:
Azóta kiderült, hogy van lehetőség elektronikus vízumot is igényelni 30 napnál rövidebb tartózkodáshoz. A vízumot online regisztrációt követően kizárólag a felsorolt nemzetközi repülőtereken lehet felvenni az előre kinyomtatott regisztrációs igazolás bemutatásával. Részletek itt. Köszönöm az infót Peti84.

Újabb update (2018. december 17):
Most intéztem a vízumot. Az e-vízumot PDF formátumban le lehet tölteni és ki nyomtatni.
Köszi Gábor.

Oltások, gyógyszerek, és hasonlók

Erősen ajánlott oltások a

• tetanusz,
  • hastífusz,
  • és a Hepatitisz A

Az oltásokról általánosságban itt írtam.

Egyéb védekezési módok

Az egész indiai úttal kapcsolatban az én legnagyobb félelmem a higiénia hiánya és egy esetleges fertőzés, ami könnyen az egész indiai út végét is jelentheti. Még nem hallottam ugyanis olyan emberről, aki Indiába utazott és sikerült megúsznia az egészet mindenféle hányás és hasmenés nélkül. Ez egyébként még a jobbik eset, mert nem ritkán olyan súlyos a dolog, hogy a végén egy kórházban köt ki az illető.
Egy hasmenéses fertőzés bárhol kellemetlen, nem beszélve Indiáról, ahol a hallomások alapján nagyon angol WC és WC papír sincs.

Éppen ezért, mi igen nagy hangsúly fektettünk a megelőzésre.

indiai túlélő csomag

Indiai túlélő csomagunk

Amit magunknak csomagoltunk:

• kézfertőtlenítő gélek,
  • fertőtlenítő törlőkendők,
  • szúnyogriasztó – indiai jó barátom (neve Bipin) kb. 20x elmondta és lelkemre kötötte, hogy a szúnyogriasztót el ne felejtsük és folyamatosan használjuk is,
  • gyógyszerek – probiotikumok: nagy dózisú Linex Forte (Lactobacillus acidophilus és Bifidobacterium animalis) és kiegészítő Enterol (Saccharomyces boulardii), hasmenés esetére: Bolus adstringens és Hidrasec és súlyos esetre Lopedium, + Daedalon, Advil, Algopyrin, és hasonlók … még szerencse, hogy jött velünk egy gyógyszerész is :)
  • rengeteg WC papír,
  • több üveg pálinka és Jagermeister,

Hogy ez mire lesz elég, és hogy mennyire válik be, arról később.

Repülőjegy és vonatjegy foglalások

Az Indián belüli közlekedésre több helyen repülést és vonatozást terveztünk, amire a jegyeket nyilván előre meg akartuk venni, ám egyszerűen sehogy sem jártunk sikerrel.
Míg a repjegy vásárlásnál a rendszer a kártyánkat nem fogadta el, addig a vonatjegy vásárlásánál még csak a fizetésig sem jutottunk el, mert sehogy nem tudtunk túllépni az SMS hitelesítésen, ahol csak indiai telefonszámot lehetett megadni.
Nagyon úgy nézett ki a dolog, hogy jegyeket csak Indiából lehet megváltani, amiben szerencsére Bipin barátom tudott segíteni nekünk, aki már minden probléma nélkül meg tudta venni a repülőjegyünket.
A vonatjeggyel viszont elkéstünk és már Bipin sem tudott foglalni nekünk, mert az összes előre kiadott jegyet elvitték. Egyetlen esélyünk az maradt, hogy a vasúttársaság minden esetben visszatartja a jegyek 10%-át, amit csak az utazás előtt 24 órával tesznek elérhetővé. Bipin megígérte, hogy megpróbálja nekünk last-minute lefoglalni ezeket a jegyeket, de garancia semmi nincs rá, ezért gondolkodjunk alternatív megoldásokon is.

Akiknek nincsenek indiai barátai, azoknak a helyi utazási irodákon keresztüli foglalást tudom javasolni.

Update: Vagy, egy másik utazónak (Peti84) az alábbi módon sikerült a vonatjegy foglalás:
Az IRCTC regisztrálásnál a személyes adatoknál meg kell adni egy 10 jegyű telefonszámot, ami 9-essel kell hogy kezdődjön. Én ide a saját számomat írtam, elébe egy 9-est szúrva. A telefonszám megadása után a következő kérdés a nemzetiséged, ahol már viszont ki lehet választani, hogy nem vagyok indiai. Ekkor ugrik fel az alábbi üzenet:
“International users should contact care@irctc.co.in for verification of their account at IRCTC after online submission of registration forms at www.irctc.co.in along with their nationality documents such as passport etc. for due verification.”
Az üzenet után újabb kitöltendő mezők jönnek, ahol már meg lehet adni a rendes telefonszámodat országhívó kóddal együtt. Így be is lehet fejezni a regisztrációt.
A regisztráció után az adatok hitelesítése következik. Első az e-mail validáció egy linken keresztül, majd az SMS hitelesítés oly módon, hogy a megadott e-mail címre kell elküldeni útleveled fényképes oldalának másolatát az IRCTC felhasználói neveddel együtt, amire kb. 2 nap múlva válaszoltak is, hogy mindent sikeresen aktiváltak.

Autóbérlés Indiában

A vonatozás helyett alternatív megoldásként mi egyből az autóbérlésre gondoltuk, de hamar kiderült, hogy külföldiként Indiában autót bérelni nemhogy nem ajánlott, de sofőr nélkül nem is nagyon lehet. Így maradt ez a sofőrös opció, amire szintén helyi segítséggel kértünk és kaptunk is árajánlatokat.

Ettől függetlenül az Indiában való autóvezetésről ekkor én még nem mondtam le teljesen. Korábban rengeteg videót láttam youtube-on és barátaim is meséltek róla eleget, nekem valahogy mégis nemhogy elvette, hanem pont meghozta hozzá a kedvem.
Szeretek vezetni, az Indiában vezetést pedig egy külön kalandnak fogtam volna fel, egészen addig, amíg ténylegesen meg nem érkeztünk és meg nem láttam saját szememmel, hogy mi folyik ott.
Mondjuk úgy, hogy nem bántam, hogy kaptunk egy sofőrt az autóhoz. :)

Pakolás, mit vigyél, mit ne

Gurulós bőrönd vs. túrazsák

Ez volt talán a legnagyobb eldöntendő kérdés számunkra. Míg én a túrazsák, addig a többiek a gurulós bőrönd felé hajlottak. Az utóbbival nekem csak az volt a bajom, hogy egyik ismerősömtől azt hallottam, hogy készüljünk fel az utcán a legrosszabra, néhol bokáig érő szemét, tehén és kutyaszar, por, mocsok… Na, valahogy én nem tudtam elképzelni, ahogy húzom a bőröndöm ezen az egészen keresztül.
Mivel egyikünknek sem sikerült meggyőzni a másikat és mindenképpen ugyan olyan táskával akartunk menni mindhárman, maradt a szavazás, amiben alulmaradtam. Gurulós bőrönd lett a nyertes, amit végül egy cseppet sem bántam meg. Mondjuk hozzá tartozik a dologhoz, hogy a leghosszabb bőrönddel megtett gyalogos távolság nem volt több 100 méternél. Ha egy hosszabb, Indiát keresztül kasul utazós útra mentünk volna, akkor valószínű máshogy döntöttünk volna, de így erre az útra ez tökéletes volt.

Töltő és elektromos csatlakozó

Annak ellenére, hogy mindenhol azt olvastuk, hogy Indiában az angol hálózati csatlakozók vannak használatban, a konnektorok mindenhol multifunkcionálisak voltak és be lehetett dugni mind az európai, mind az angol csatlakozókat.

Cipők, ruhák

Csak olyan ruhát és cipőt vigyél, amit nem sajnálsz. Én például előszedtem a szekrényből a több éve nem használt, akkor még kedvenc, azóta már viszont megkopott ruháimat, amik tökéletes választásnak bizonyultak. Félteni nem féltettem őket, mégis nagyon jól éreztem magamat bennük. Új ruháimban biztos attól féltem volna, hogy mi fog velük történni.
A cipőre ez duplán, ha nem triplán igaz, mert ha nincs eső, akkor porban, ha van eső, akkor dzsuvában fogsz sétálni.

Fizetőeszköz

Indiában a hivatalos fizetőeszköz a rúpia (INR), akkori árfolyamon 1 rúpia = 4.14 forint.

Rúpiát hivatalosan tilos az országból kivinni, így itthon hivatalos váltóban biztos nem fogsz tudni venni.

Mi eurót vittünk, amit a középárfolyamhoz képest kicsit rosszabbul váltottak. Az árfolyamban nagy eltérésekkel nem találkoztunk, ahol kicsit rosszabb árat mondtak, ott is rövid alkudozás után tudtunk az árfolyamon javítani.

Bankkártyát csak a biztonság kedvéért vittünk, amit csak legvégső esetben terveztük volna használni. Szerencsére sehol nem kellett.

Egyéb

A vonaton alváshoz vittünk magunkkal egy kiszuperált ágyneműhuzatot, amit a vonatút után ki is dobtunk. A huzatot azért vittük, mert bár kaptunk ágyneműt és takarót is, a tisztasága eléggé megkérdőjelezhető volt.

Borítókép forrása: internet

Hozzászólások:

• angyi szólt hozzá:

ÉRdekes, amit írsz :) Akkor ezúton jelentkezem, mint kivétel! :)
    Kétszer voltam Indiában, a leghosszabb utam fél évig tartott. Nem oltattam be magamat semmi ellen sem. Egy hasmenésem, de hányásom sem volt. Az indiai lakótársaim maláriásak voltak, engem is agyoncsíptek a szúnyogok, de engem elkerült ez a kórság is :)
    Most megyek harmadszor, és az oltásokat most is elkerülöm :)

Szia Angyi,
      ennek őszintén örülök és csak így tovább! Jó utat újra Indiában!

• angyi válaszolt:

Köszönöm Szépen! :)

• Gábor szólt hozzá:

Vízum update: most intéztem a vízumot. Az e-vízumot PDF formátumban le lehet tölteni és ki nyomtatni.
    Köszönöm szépen a hasznos tanácsokat-ötleteket.

• Eszter szólt hozzá:

Sziasztok!:)
    Munkavállalási vízum esetén is kell kérni időpontot a vízum igénylés leadására?

• András válaszolt:

Szia Eszter! Szerintem nincs különbség, úgyhogy biztosan.

• Mónika Singh szólt hozzá:

Sziasztok
    Januárba mennék a férjemmel Indiába.Aszt szeretném kérdezni hogy szükséges e valamilyen védő oltás.A másik kérdésem az lenne hogy milyen öltözéket vigyek ami a férjem családjának megfelel nem szeretnék feltünö öltözékbe megjelenni.

Még lenne kérdésem a vízummal kapcsolatosan.Mennyi idő alatt készül el?Januárba mennénk egy honappal elötte intézném az nem késő.

Szia Mónika,
      – az oltások közül szerintem az ajánlott, amit fent a cikkben is írtam :)
      – a vízumot szerintem a lehető leghamarabb igényeljétek meg, már most, főleg a jelen helyzet miatt,
      – ruházatnak szerintem a teljes testet eltakaró bő ruházat a biztos választás, semmi rövid, testhez símuló, de szerintem egy hosszú farmer és hosszú, bő felső is teljesen megfelelő, hozzá szandál,
      – biztosítást mindenképpen kössetek ;)