3napos túra a Magas-Tátrában – Kis-Tarpataki-völgy

Ahogy teltek az évek és egyre többet utaztam a nagyvilágban, úgy sajnos egyre kevesebb időm maradt a Magyarország környéki természeti kincsek felfedezésére. Sajnos. Mígnem 2016-ban össze nem jött egy olyan társaság, akivel elhatároztuk, hogy csinálunk egy igazi ott-alvós, hátizsákos Tátra túrát.

A helyszín, amit választottunk a Kis-Tarpataki-völgy Szlovákiában, a Magas-Tátrában.

Ez a cikk kevésbé élménybeszámoló, inkább a hasznos információk gyűjteménye.

Kis-Tarpataki-völgy

Túra útvonal terv

Budapest -> Poprád -> Ótátrafüred (Starý Smokovec) -> Hrebienok turistakomplexum -> 1. szállás: Zamkovszky menedékház (Zamkovského chata) -> 2. szállás: Téry menedékház (Téryho chata) -> Kis-nyereg hágó -> ugyan ez vissza…

Túra előkészületek

1. Szállásfoglalás – 5-6 hónapra előre e-mailben közvetlenül közvetlenül a menedékházaknál,
  2. Vonatjegy váltás – 1-2 héttel indulás előtt,
  3. Szükséges túra felszerelések beszerzése – utolsó hetekben,
  4. Élelmiszer bevásárlás – indulás előtti nap,

A felszerelés – szükséges és szükségtelen dolgok

• A legfontosabb egy kényelmes és bejáratott, tehát nem vadiúj túracipő. Többiek túra bakancsban, én túra sportcipőben voltam, de semmi hátrányom nem volt belőle. Igaz, esni sem esett. Ha esett volna, arra az esetre vittem 2 nylonzacskót, amit száraz zoknira húztam volna és úgy léptem volna a cipőbe. Nem a legkomfortosabb, de mindenképpen jobb, mint vizes lábbal gyalogolni. (+opcionálisan tartalék cipőfűző – én nem tartom fontosnak, de a többiek vittek)

Legyen szó bármilyen utazásról, érdemes alaposan átgondolnunk, mi az amire valóban szükségünk lehet az utazás során. Olvasd el, mit érdemes magaddal vinned egy hétvégi kiruccanásra, hogy biztosan semmit ne felejts otthon!

• Kényelmes hátizsák, amibe mindened (!) belefér. Kézben ne vigyél semmit!
  • Esőkabát, esőnadrág (!) és réteges öltözködés. Ha elmegy a nap pillanatok alatt akár 10 fokot is eshet a hőmérséklet. Pamut pólók helyett mi pár ezer forintos futó pólókat vittünk, amik könnyen és gyorsan száradnak. Gyaloglás közben egy ilyen száraz póló mindig kéznél volt a táskában, hogy amikor megálltunk azt át tudjam venni, míg a másik, nedves póló pár perc alatt meg tud száradni a napon vagy a szélben.
  • Naptej, napszemüveg és sapka. Fent magason a hegyek között sokkal erősebben süt a nap és az UV sugárzás is nagyobb. Ha valaki érzékenyebb a napra érdemes olyan sapkát vinnie, aminek a sültjei a fület és a nyakat is védi.
  • Hálózsák, természetesen a lehető legkisebb, legkönnyebb. A szállásokon az ágyon voltak takarók, de ágynemű nem.
  • A rossz alvóknak füldugó.
  • Több váltás túrazokni. Az igazán tapasztalt túrázók azt mondják, hogy érdemes zoknit váltani abban a pillanatban, ahogy érzed, hogy a zokni kezdi kidörzsölni a lábad. Ilyenkor egy új, száraz zokni aranyat ér. Egyikünk a csapatból ez ellen külön még úgy is védekezett, hogy a zokni alá harisnya-zoknit húzott, megóvva így a lábát a csúszkálástól és a kidörzsöléstől (állítólag ez bevett szokás a katonáknál).
  • Elemlámpa, zseblámpa vagy fejlámpa. A telefon zseblámpa funkciójában nem bíznék, de két szilikonos biciklilámpa (1 + 1 tartalék) már tökéletes működött nekem.
  • Kulacs – külön erre a túrára én nem vettem. Helyette egy .75literes ásványvizes palackot használtam, amit ott vettem helyben a poprádi vasútállomáson.
  • Mindenféle felszerelés főzéshez és melegítéshez: gázpalack, gázfőzőlap, gyufa/öngyújtó (ahogy egyre feljebb mentünk, az öngyújtó úgy működött egyre nehezebben), evőeszköz, bicska, tányér, bögre, mosogatószivacs, stb…
  • Távcső – nálunk nem volt, de nagyon jó lett volna.
  • GPS és/vagy térkép – elengedhetetlen a tájékozódáshoz.
  • Gyógyszeres csomag – mindenféle gyógyszer és ragtapasz (!).
  • Pipere – fürdési lehetőség csak az első szálláson volt, a másodikon csak WC és csap.

Élelem 3 napra

Mindkét menedékházban, ahol aludtunk, volt konyha és lehetett is volna ott kajálni (árban egy főétel 8-9 euró), de hogy még nagyobb legyen a kaland, mi úgy döntöttünk, hogy saját magunk gondoskodunk a háromnapi élelemről.

A főzéshez szükséges összes felszerelést közösen vittük, szétosztva mindenkinél, míg a konkrét kajákról mindenki saját maga gondoskodott. A menü általában gyorsrizs, különböző szószok, tonhal- és babkonzerv, szendvicsek, kolbász + rengeteg csoki, keksz, mogyoró és dió volt, ami teljesen laktató és elégséges is volt az ott töltött három napra.

főzés a szabadban túra közben

A kaja mellett vittünk instant kávéport és tea filtert is, így ezek is meg voltak oldva.
Az egyetlen dolog, amit út közben kellett beszerezni, az az ivóvíz és a sör volt. Őszintén, három napra elegendő folyadékot lehetetlen lett volna magunkkal cipelni, így két opció maradt. Az első, hogy ott, a menedékházban vesszük meg, ahol minden volt – sör, víz, üdítő – viszont elég húzós áron. Főleg a víz. Egy .75literes ásványvíz €3 (!). Fél literes csapolt vagy dobozos sör szintén €3.
A vízigényünket mi víztisztító tablettákkal oldottuk meg, amit a patakból újratöltött kulacsokba dobtunk.
A 3 eurós sör pedig a megérdemelt jutalom volt a nap végén. :)

A túra

Budapest – Poprad

• vonattal, indulás Keleti Pályaudvar, érkezés Poprad-Tatry vasútállomás, átszállása Kassán (Košice),
  • menetidő közel 5 óra,
  • ára ~9.000 Ft/fő oda-vissza,

Mi a reggeli vonatot választottuk, ami 6:30-kor indult és 20 perc késéssel, picivel 12:00 előtt érkezett.

Poprad – Ótátrafüred (Starý Smokovec)

• Tátrai villanyvasúttal (TEŽ) Poprad-Tatry vasútállomásról Starý Smokovec megállóig (5. megálló),
  • menetidő 23 perc,
  • villanyvasút jegy ára €1.5/fő, amit automatából lehet vásárolni, így ajánlott apró pénzzel készülni,
  • menetrend
Magas-Tátra látványa a távolból

A Magas-Tátra látványa a Poprád vasútállomásról

Ótátrafüred (Starý Smokovec) – Hrebienok turistakomplexum

Az ótátrafüredi vasútállomástól mi már gyalog indultunk, de a kényelmesebbeknek/lustábbaknak van lehetősége siklóval is menni. :)

Gyalog az út 2.8km, szintkülönbség 250 méter, időben kb. 1 óra

Hrebienok – Zamkovského chata (1. szállás)

Annak ellenére, hogy nem ez volt a túra legnehezebb szakasza, az biztos, hogy itt haladtunk a leglassabban, mert az út mellett lezúduló vízesések folyton megállásra és fényképezésre késztettek bennünket.

gyalogtúra a Magas-Tátrában

Megtett táv 2.8km, szintkülönbség 280 méter, időben kb. 2 óra 10 perc

Megérkezésünk után lepakoltunk minden cuccot és csak minimális felszereléssel felmentünk egy közeli kilátóponthoz, hogy onnan nézzük meg a naplementét. A látvány nem volt rossz, de nem is kihagyhatatlan.

naplemente a Magas-Tátrában

Naplemente a hegyek fölött

Szállásunk a Zamkovszky-menedékház (€20/fő/éj), ahol 4 fős csapat lévén kaptunk is egy négy fős szobát. A menedékházban volt rendes WC, sőt, teljesen normális zuhanyzó is. Az egyetlen meglepetés az volt, amikor este 10 órakor a házban minden áramot egyszerre lekapcsoltak. Szóval 10 órakor kötelező takarodót fújtak.

Ami nekem még furcsa, illetve kevés volt, hogy a személyzet nem volt túl barátságos. Persze, lehet, hogy csak a közös nyelv hiánya volt gond, mert az tény, hogy angolul elég alap szinten beszéltek csak, de valahogy én egy ilyen menedékházban sokkal többre számítottam. Nagy beszélgetések, sztorizgatások, amikor elmesélik, hogy ki miért választotta ezt az életformát, hogy ki hányszor és hogy találkozott medvével, ésatöbbi, ésatöbbi… de semmi ilyen.

Zamkovského chata – Téryho chata

2. nap. Kényelmesen keltünk, nem siettünk sehova. A második napi szálláshelyünkig az útat olyan közepesnek mondanám. Volt benne egy keményebb hegymenet, de azon kívül majdnem sík volt a terep.

Téry menedékház a hegy tetején

Az aznapi cél: a Téry menedékház a hegy tetején

A megtett táv 2.3km, szintkülönbség 530 méter, időben kevesebb, mint 2 óra

Második napi szállásunk a 2.015 méteren fekvő Téry menedékház a Szepesi-Öt-tó partján, fantasztikus kilátással a völgyre a lába előtt. Ez már egy jóval nagyobb és még kevésbé barátságos menedékház volt rengeteg szobával, és szobánként minimum 12 ággyal – legalábbis a miénkben ennyi volt. Konyha, sör, víz itt szintén volt, viszont a WC már olyan megoldással működött, hogy dolgod végeztével neked kellett az odakészített műanyag vödrökkel az öblítést elvégezned.

Magas-Tátra hordár nem kis teherrel a hátán

A hordárok 50-60 kg-mal teszik meg a távot… naponta

A környék a tavakkal nagyon hangulatos volt és az idő is tökéletes volt. Nem volt egy felhő sem az égen, sütött a nap hét ágra. Annyira, hogy volt egy pár, akik alsóneműre vetkőzve bele is ugrottak az egyik tóba jéghideg tóba fürödni.

A Téry menedékház a Kis-Tarpataki-völgyben
Sört iszom a Téry menedékház előtt
A Téry menedékház környéke
Szepesi-öt-tó
Mátai András a szikla tetején

A nap és a napsugarak itt voltak a legveszélyesebbek. Ahogy felértünk délben minekünk is az első dolgunk az volt, hogy ledobtunk minden felesleges ruhadarabot, aztán, ahogy egyre égetőbb volt a nap, úgy öltöztünk vissza egyre jobban. Először csak a póló, aztán hosszú ujjú, aztán sapka, aztán már a nyakunkat is védeni kellett az erős napsugaraktól.

Ha már olyan korán és “könnyen” felértünk a Téry menedékhez, és ott volt a délután nagy része, nem akartuk, hogy eseménytelenül teljen, így nekivágtunk megmászni a Kis-Nyereg-Hágót is.

A túraút egy igen meredek sziklafallal végződött, ahol az utolsó 20-30 métert már a kőbe vert láncokon felkapaszkodva kellett megtennünk. Fenn a keskeny hágón fantasztikus kilátás tárult a szemünk elé mindkét völgyre.

A menedékháztól a hágóig az út 2x 1.4 km, szintkülönbség 2x 337 méter, 2x 1 óra 30 perc

Láncok a Kis-nyereg-hágó utolsó 20-30 méterén
Magas-Tátra hegyvonulatai
Kis-Nyereg-hágó kilátás

Extra izgalom az adrenalin kalandoroknak

Hogy a Magas-Tátra és ott egy-két útvonal mennyire nem vicc, az csak ott, vagy leginkább a túra után esett le, mikor egyre másra találtam olyan cikket, hogy hány baleset volt akár azon a nyáron, sőt konkrétan azon a hétvégén is, mikor mi ott jártunk. Az első nap, amikor indultunk, láttuk is a mentő helikoptert, amiről később olvastuk, hogy egy halálos balesethez riasztották.

A Kis-Nyereg-Hágó mellett emelkedik a hírhedt Vörös-torony hágó, amit a térképen csak 3 sárga “Veszély” felkiáltójellel jeleztek.
A Kis-Nyereg-Hágóról úton visszafelé, ahogy elhaladtunk alatta, és ahogy egyre jobban élveztük a túrázást, úgy jött meg a kedvünk ahhoz, hogy másnap másszuk meg a Vörös-torony hágót is. Mivel internetünk nem volt (telefon térerő is csak elvétve), pontos információkat nem tudtunk szerezni, így csak a térkép és a látvány alapján tudtunk döntést hozni, miszerint ez most nem fér bele. És milyen jól is döntöttünk.

Vörös-torony-hágó hajmeresztő sziklafala

A Vörös-torony-hágó hajmeresztő sziklafala (forrás: internet)

Miután hazaértünk akkor néztünk meg pár videót és képet arról, hogy hogyan is néz ki ez a Vörös-torony hágó… és hát, brutál.
Azt mondom, hogy hatalmas szerencse, hogy a másik hágótól fellelkesedve nem vágtunk bele, de aki valami durva izgalomra vágyik, annak az az lehet.

Utolsó nap, indulás haza: Téryho chata – Budapest

Amit felfelé két nap alatt tettünk meg, azt lefelé egy, sőt fél nap alatt kellett lezavarnunk.

Ott, útközben, a lefele menet miatt nem éreztem különösebben nehéznek, egyedül a térdemben éreztem, viszont hazaérkezésünk után, másnap, olyan izomlázam volt a lábamban, vádlimban, combomban, hogy alig bírtam megmozdulni. :)

A megtett táv 7.7km, szintkülönbség 1.088 méter, időben 4 óra 50 perc

És hogy mekkora szerencsénk volt az idővel? Egész szombaton és vasárnap egyszerűen tökéletes időnk volt. Hét ágra sütött a nap, az égen egy felhőt nem láttunk. Tényleg, tökéletes volt, ami igen ritka a hegyekben. Mert lehet akármilyen szép napsütés, bármikor, bármelyik pillanatban jöhet egy felhő, ami fél órára rá hatalmas felhőszakadásba csaphat át. Ahogy az történt az utolsó nap, akkor, amikor szerencsére már a völgy legutolsó szakaszán jártunk.
Az egész egy ártatlan kis felhővel indult, de mi már gondoltuk, hogy ebből akár komoly vihar is lehet. Ahogy megláttuk, hogy a felhő nem csak egy ártatlan bárányfelhő, hanem kicsit komorabb, úgy indultunk el gyorsított tempóban lefelé. Ekkor még egész családok kisgyerekkel, sőt babakocsival és csecsemővel is szépen nyugodtan sétálgattak, nézegettek és jöttek még felfelé.

Vihar a Magas-Tátrán

Velük őszintén szólva fogalmunk sincs, hogy mi lehetett, mert, ahogy kiértünk a völgyből az egészet úgy beborította egy hatalmas viharfelhő, hogy már a hegy sem látszott. Nekünk hatalmas szerencsénk volt. Vagyis inkább rutinosak és elővigyázatosak voltunk és megúsztuk az egészet. De ebből is látszik, hogy a természet nem játék, és bármikor, bármelyik pillanatban szinte percről percre változhat az időjárás.

Összefoglalás: árak és költségek

• Utazás: kb. 10.000 Ft
  • Szállás: kb. 12.500 Ft
  • Előre bevásárolt kaja: kb. 5.000 Ft
  • Útközben költés, főleg vízre és sörre: kb. 5.000 Ft

Összesítés

A túrát mi 3 naposra terveztük, de autós utazással és egy picit feszítettebb tempóval valószínű 2 nap alatt is megjárható.

A látvány, az élmény és a kaland ár/érték aránya csillagos 5ös.
Ott a hegyen gondolkodtam el és döbbentem rá arra, hogy nem kell ezer kilométereket utazni ahhoz, hogy az ember ilyen élményeket szerezzen.