Autóbérlés biztosítási típusok összefoglalása egyszerűen és érthetően

Őszintén szólva, az autóbérléshez kapcsolódó biztosítások a különböző opciók és kategóriák miatt meglehetősen zavarosak lehetnek. Én magam hiába vagyok túl több tucat autóbérlésen és hiába ismertem ki magam már valamennyire benne, a mai napig nem merem azt mondani, hogy mindig mindent tökéletesen érték. Amit viszont tudok, azt megpróbálom itt összefoglalni és a lehető legjobb tudásom szerint átadni nektek.

Ha még nem olvastad, ajánlom először az Általános autókölcsönzési tippek és tapasztalatok cikkemet.

De hogy miért is olyan bonyolultak az autóbérléshez kapcsolódó biztosítások?

Első sorban azért, mert már eleve azt nehéz megérteni, hogy melyik biztosítás mire is vonatkozik. Aztán a dolgon az sem segít, hogy ahány ország és cég, annyi elnevezés és rövidítés létezik. Amerikában például nem is nagyon használják a biztosítási opciók teljes nevét, csak a rövidítéseket, amivel csak még jobban össze lehet zavarni a már amúgy is értetlen autó bérlőket – főleg ha próbálod összehasonlítani a különböző cégek ajánlatait.

Ezen túl külföldiként az sem segít a helyzetünkön, hogy bizonyos országokban – szintén Amerikában – a helyieknek nincs is szükségük külön kiegészítő biztosításokra, mert azt eleve fedezi hitelkártyájuk vagy saját autójuk általános felelősségbiztosítása. Így az olyan cégeknél, ahol nagyobb számban a helyiek bérelnek autót, az online foglalási folyamatba bele sem építik a biztosítási opciókat. Te max a kisbetűs Terms&Conditions (Felhasználási Feltételek) részben olvashatod el, vagy – ami még rosszabb – csak a helyszínen szembeszülsz vele, ami nagyon nem mindegy, mert láttam már olyat (Hertz), ahol egy “sima” töréskár biztosítás $89.99/nap (!) volt – kb. annyi, mint maga az autó napi díja.

Napi $89.99 az ára az LDW biztosításnak a Hertz-nél

Naponta $89.99 egy olyan biztosításért, ami általában $15-30 naponta

A biztosítási opciók

Autóbérléshez kapcsolódó biztosításoknál alapvetően két nagy csoport van, a kötelező és az opcionális biztosítások, de az opcionális között is van olyan, ami szerintem már annyira ajánlott, hogy bérlőként szinte “kötelező” és olyan is, ami szerintem teljesen felesleges.

Azt is fontos szerintem megemlíteni, hogy míg utazás közben nagyon sok dolgon próbálok spórolni, az autóbérléshez kapcsolódó biztosítás pont nem egy ilyen dolog, mert nem akarok azon aggódni, hogy – ha még önhibámon kívül is – de valami történik az autóval, akkor több ezer vagy tízezer dollár kártérítést követeljenek rajtam. Inkább jobb a békesség.

Kötelező felelősségbiztosítás

A másnál keletkezett, általad okozott károkra nyújt fedezetet. Olyan ez, mint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB).

Lehetséges elnevezései:

  • Liability Insurance
  • Third Party Insurance (TPI)
  • Mandatory Liability Insurance (MLI)

Ezzel ugye sok kérdés nincs, mert hát kötelező, és mint olyan, alapból benne is van az autókölcsönzés árában.

Opcionálisan köthető biztosítások

A bonyolult dolgok aztán itt kezdődnek:

  • Collision Insurance (LDW/DW/CDW/PDW)
  • Theft Insurance (TI)
  • Supplemental Liability Protection (SLI/LIS/SLP)
  • Personal Accident Insurance (PAI)
  • Personal Effects Coverage (PEC)
  • Roadside Assistance Protection (RAP)

LDW/DW/CDW/PDW – Önrészcsökkentő balesetbiztosítás

A sofőr önhibájából történő, a bérelt autóban keletkezett károk fedezetére szolgál.
Kár esetén a biztosítási fedezet nagyságáig fedezi a bérlőt, ami alapvetően a biztosítási összeg nagyságától függ, de általában igazodik az autó kategóriájához, hogy az elég fedezetet nyújtson.

Lehetséges elnevezései:

  • Collision Insurance
  • Damage Waiver (DW)
  • Loss Damage Waiver (LDW) – beletartozik a Theft Insurance (TI) is
  • Collision Damage Waiver (CDW)
  • Physical Damage Waiver (PDW)

Jellemzői:

  • Opcionális, tehát nem kötelező.
  • Nagysága napi $8.99 – $29.99 (cégenként ÉS autótípusonként változó).
  • Erősen ajánlott! Annak ellenére, hogy nagyon megdobja a bérlés végösszegét, én soha nem bérelek autót e nélkül.
  • E biztosítási opcióval a bérelt autóban keletkezett károk után a felelősség minimális (természetesen a bérleti szerződésben leírt feltételek mellett).

Megjegyzés: ez az a biztosítás, amit a legtöbb amerikai hitelkártya cég átvállal a kártya birtokostól, így az amerikaiaknak ezt csak nagy ritkán kell megkötniük.

A fenti elnevezések közül az LDW egy összefoglaló elnevezés, amibe a balesetbiztosításon túl beletartozik a TI lopáskár biztosítás is.

A Theft Insurance (TI) – lopáskár biztosítás – ahogy a neve is mutatja, az ellopott bérelt autó elleni követelések ellen védi az autó bérlőjét. Nélküle, lopás esetén, a bérlőnek az autó teljes értékét kellene megtérítenie.
Amennyiben tehát nem része a fent említett LDW-nek (Loss Damage Waiver) vagy az önrészcsökkentő balesetbiztosításnak más neve van, úgy erősen ajánlott külön megkötni.

SLI/LIS/SLP/ALI/EP – Kiegészítő felelősségbiztosítás

A kötelező felelősségbiztosításon felül köthető a kiegészítő felelősségbiztosítás is, ami szintén külső követelesek ellen véd, viszont sokkal nagyobb összeggel, egészen 1 millió dollárig.
Külső követelés lehet bármi olyan személy vagy tárgy, amiben kár keletkezett, viszont nincs saját biztosítása.

Lehetséges elnevezései:

  • Liability Insurance Supplement (LIS)
  • Supplemental Liability Insurance (SLI)
  • Supplemental Liability Protection (SLP)
  • Additional Liability Insurance (ALI)
  • Extended Protection (EP)

Jellemzői:

  • Költsége napi $9.99 – $16.
  • Annak ajánlott, aki full coverage biztosítást szeretne.

Megjegyzés: olyan, hogy full coverage biztosítás csak elméletben létezik, mert még a legmagasabb szintű biztosításnál is lehetnek olyan esetek, amikor a bérlő felelősségre vonásra kerülhet. Ilyen például a bérleti szerződésben foglaltaktól eltérő használat, mint az off-road-ozás.

PAI/PIP – Biztosítás személyi sérülés ellen

A balesetett szenvedett sofőr és utasok gyógyszeres és kórházi kezelését fedezi.

Lehetséges elnevezései:

  • Personal Accident Insurance (PAI)
  • Personal Injury Protecion (PIP)
  • Personal Accident Protection (PAP)

Jellemzői:

  • Általában opcionális, bár bizonyos amerikai államokban kötelező.
  • Költsége napi $3 – $6.
  • Ez az egyik szerintem teljesen felesleges biztosítás. Külföldre utazva az ember úgyis köt utas és baleset biztosítást, ami jó esetben fedezi ugyan ezeket a költségeket.

E biztosítás helyett inkább ajánlott egy jól megválasztott utasbiztosítást kötni, ami természetesen nem csak a bérelt autóban bekövetkezett balesetekre véd, hanem a teljes utazásra.
Utasbiztosítást kötni én a biztosítás.hu-t ajánlom, mert független és rajta keresztül a piacon elérhető legtöbb biztosítást egyszerűen és gyorsan össze tudod hasonlítani, majd a számodra legmegfelelőbbet egyszerűen és gyorsan, online megkötni. Sőt, ha ezen az oldalon foglalsz egy kis összeggel az utazgatok.hu blogot is támogatod. Részletek a Hol tudsz olcsó utasbiztosítást kötni? című cikkemben.

PEC – Personal Effects Coverage

A bérelt kocsiból eltulajdonított személyes tárgyak fedezetére szolgál. Itt fontos megjegyezni, hogy ez azért nem önbevallásos módon történik, tehát bizonyítani kell az ellopott tárgyak ottlétét. :S

RAP – Roadside Assistance Protection

A Roadside Assist nem igazán biztosítás, de fontos itt megemlíteni, mert a full coverage, azaz teljes fedezethez erre is szükség van, mert még a kiegészítő biztosítások sem fedeznek olyan költségeket, mint vontatás, ami egy balesetnél több, mint valószínű, hogy előfordul.

A Roadside Assist tehát egy 24 órásás autómentő szolgáltatás, ami olyan esetekben nyújt ingyenes segítséget, mint az elvesztett vagy az autóba zárt slusszkulcs pótlása, defektes kerék cseréje, lemerült aksi töltése vagy cseréje, stb…

Lehetséges elnevezései:

  • Roadside Protection (RP/RSP)
  • Roadside Assist (RSA)
  • Roadside Assistance Protection (RAP)
  • Emergency Roadside Service

Ára kb. $5 – $8 naponta.

A maradék 2%

Bár a fentebb listázott biztosítások és fedezetek 98%-ban lefedik az autókölcsönző cégeknél elérhető opciókat, azért mindig van egy olyan cég, aki előrukkol valami egyedivel. Ez esetben ez a Fox, ahol egy Rental Liability Protection (RLP) nevű, napi $12.99 értékű védelmet kínál, a baj az, hogy fogalmam sincs, hogy mire, mert ez nem a szokásos kiegészítő felelősségbiztosítás egy új neve, hanem vele együtt szerepel és leírásában számomra teljesen ugyan azt mondja.
Példaként talán annyi jelentősége van, hogy hiába ismerjük a legtöbb opciót, azért mindig belefuthatunk valami újba és ismeretlenbe, hogy nehogy véletlenül átlátható legyen a piac. :)

Szerencsés autófoglalást mindnekinek! ;)

Hozzászólások:

  • Bagó István szólt hozzá:

    Köszönöm az összefoglalást, nagyon hasznos volt.
    A turo.com-ot esetleg használtad már az USÁ-ban?
    Az ott kölcsönzött autóhoz milyen biztosítást érdemes kötni? Pl. rentalcover.com?

    • András válaszolt:

      Szia István! személyes tapasztalatom még nincs vele, de őszintén, amikor gondolkodtam rajta pont a biztosítás volt, ami kicsit elbizonytalanított.
      Az amerikaiaknak biztosítás szempontból könnyebb helyzetben vannak, így az oldalon sem a biztosítások részletezésére fektetik a legnagyobb hangsúlyt.
      Amikor tehát felmerült a Turo, mellette tök jó áron találtam hagyományos kölcsönzős cégnél autót, így a mellett döntöttem inkább.
      De ha bárkinek bármi tapasztalata van, annak nagyon örülnék :)

  • Bagó István szólt hozzá:

    Szia, András!

    Köszönöm, de az a helyzet, hogy én elektromos autót szeretnék bérelni 2 hétre, az meg a hagyományos kölcsönző cégeknél nincs, hogy a fene essen beléjük. Ha a vírus nem tesz keresztbe, akkor júliusban vagy augusztusban ez lesz életem álom nyaralása, és akkor már szeretném az álom autómmal végigélvezkedni (Tesla Model 3), itthon úgysincs semmi esélyem, hogy egy ilyennel közlekedjek. Ilyet viszont csak a turo.com oldalon tudok bérelni. A rentalcover.com egy elég jó lehetőségnek tűnik, több helyen dicsérik a céget, hogy ugyan mindent csak neten lehet intézni velük, cserébe viszont olcsók és korrektek. Remélem, nem lesz rá szükség, de megfelelő biztosítás nélkül nem merek egy 18 milliós kocsit még bérelni se.

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címed nem fog sehol publikusan megjelenni.