Miért nem bízom a tripadvisorban?

A tripadvisor úgy reklámozza magát, mint a világ legmegbízhatóbb utazási tanácsadója. De tényleg így van ez? Megbízhatunk bennük úgy, ahogy az ők állítják magukról?

tripadvisor logo

Aki nem ismerné, a tripadvisor a világ legnagyobb turisztikai ajánló oldala. Mára az egész turisztikai ágazat meghatározó szereplője. Járj bárhol a világon, legyen az bármilyen hotel, étterem vagy turisztikai attrakció, az nagy valószínűséggel megtalálható a tripadvisoron. Sőt, bármi ilyenre keresel a gugliban, az biztos, hogy a tripadvisor ott lesz az első pár találatban.

Az alap koncepció az, hogy miután igénybe veszel utazás közben szolgáltatásokat, utána te arról őszinte és hiteles véleményt adsz segítve ezzel más utazókat.

Ez egy valódi értékelés

Ez egy valódi értékelés

Valljuk be, az alap koncepció valóban jól hangzik, a valóságban viszont sajnos teljesen más a helyzet, a tripadvisor ugyanis

  1. nem megbízható,
  2. nem független,
  3. de ha még az is lenne, lehet hogy értékelései számodra akkor sem relevánsak.

Hogy mi vele a probléma?

Tele van kamu értékelésekkel

A tripadvisor egyik legnagyobb problémája, hogy tele van hamis értékelésekkel. Gyakran maga a tulajdonos vagy az ő érdekeltségébe tartozó kamu felhasználók javítanak fel egy amúgy, a valódi vendégek által rosszul értékelt szolgáltatást.
Az internet tele van ilyen esetekkel. Vendégek panaszkodnak arról, hogy mekkora csalódás érte őket egy kitűnőnek értékelt hotelben. Büdös szoba, használt törülköző, hajszálak az ágyon, használhatatlan internet, stb… fogadta őket, miközben a korábbi “vendégek” csupa jót írtak róla.
Aztán a rossz élmények után, ahogy jobban megnézték ezeket a pozitív értékeléseket kiderült, hogy a visszajelzést adó felhasználók tipikus egyszer használatos fiókok voltak, amiket tipikusan csak azért hoznak létre, hogy lehessen velük értékelést írni… nyilván hamisan.
De sokan itt sem állnak meg, hanem a létrehozott kamu fiókokat egyenesen arra használják, hogy azzal a konkurenciát húzzák le.

Hogy mindezt bebizonyítsam, felmentem a tripadvisor oldalára, hogy keressek kamu felhasználókat. Legnagyobb meglepetésemre ez nem tartott tovább 15 (!) másodpercnél.

Hamis értékelés egy 2 review-s felhasználótól

Hamis értékelés egy 2 review-s felhasználótól

Hogy miért gyanús ez a visszajelzés? Leginkább a felhasználó miatt. 2 review és semmi más. Ez még nem bizonyíték – gondolhatjátok – de nézzük csak meg a fiókját, hogy ugyan mi mást értékelt még Franca barátunk.

egy 5 csillagos és egy 1 csillagos értékelés

És bingó. Az 5csillagos kitűnő értékelés mellett a másik – és egyetlen – értékelése egy lehúzós 1csillagos véletlenül pont az előző étterem tőszomszédságában. Hát véletlen ez kérem?

Ez az egész sajnos annyira egyszerűen és tökéletesen működik, hogy már egész iparág épült rá, aminek hatékonyságát bizonyítandó, egy olasz utazási magazin megcsinálta azt, hogy kitalált egy kamu, nem létező éttermet, amit a semmiből, egészen az éttermi ajánlási lista leges legelső helyére sikerült feltolnia. :)

Vagy, említhetném azt az esetet, amikor viccből egy Glasgowban található hajléktalan szállót pontoztak fel a város legjobb hoteljei közé. :)

Ennyit a visszajelzések megbízhatóságáról. :(

A bevételek fontosabbak, mint a hitelesség

Természetesen a tripadvisort rengeteg támadás érte emiatt és joggal gondolhatnánk, hogy egy ilyen oldalnak igenis tennie kellene azért, hogy ilyen esetek ne fordulhassanak elő. De sajnos nem. Sőt! Sok olyan esetről lehet hallani, amikor maga a tripadvisor töröl negatív értékeléseket azzal az indokkal, hogy az hiányos vagy “formailag” nem megfelelő. Amivel egyébként nem lenne semmi baj, ha ugyan ilyen könnyen törölne pozitív értékeléseket is, de sajnos nem.

pozitív visszajelzések túlsúlyban

Nagyságrendileg sokkal több a pozitív visszajelzés, mint a negatív

A tripadvisornak, mint utazási ajánló oldalnak – és az iparágban meghatározó hirdetési felületnek – ugyanis nyilvánvaló célja az utazás ösztönzése, amit negatív review-kal nyilván nem tudna ugyan olyan hatékonysággal képviselni. Ennek érdekében meg is tesz mindent az alapvetően pozitív kommentek egyensúlyának megtartása érdekében, ami így az ő részéről érthető is, a hitelességét viszont már nagyban megkérdőjelezi.

És ezzel el is érkeztünk a következő problémához, miszerint a tripadvisor nem független. Mivel pénzből él, neki nyilván fontosabb azokat az elvárt pénzügyi mutatókat teljesítenie, mint függetlennek és megbízhatónak maradnia.

Ezek után gondolom nem mondok újat azzal, hogy az ajánlások között is inkább azok fognak szerepelni, akik többet fizetnek, mintsem akik csak tényleg valamit extra jól csinálnak.

A valódi értékelések sem mindig hitelesek

És ez még mindig nem a vége, mert az ilyen fajta üzleti modellen túl a feltűnően sok pozitív visszajelzésnek van egy másik oka is. A szolgáltatást nyújtók ugyanis megtesznek mindent azért, hogy valódi – és lehetőleg pozitív – értékelést szerezzenek vendégeiktől.
Sok hely ezt annyira pofátlan módon űzi már, hogy a személyzet szeme láttára leadott 5csillagos értékelések konkrét ajándékokat, kuponokat vagy nem ritkán százalékos kedvezményt is jelenthetnek a számla végösszegéből. De ne ítélkezzünk elhamarkodottan! Kinek ne érne meg az a pár klikk egy üveg bort vagy 5% kedvezményt? :)

Felhívás egy táblán, miszerint ingyen sütit adnak egy tripadvisor értékelésért

Thaiföldön ingyen süti jár egy review-ért

“Lonely Planet” szindróma

A helyzet sajnos nem egyedi. Korábban, az online világ előtt a Lonely Planet könyvek voltak a piac monopol urai, ahol a gyakran alulfizetett íroknak kellett egy-egy országot vagy régiót minimális pénzből és idő alatt felfedezniük, hogy abból utána egy mindenre kiterjedő könyvet írjanak. A feladat természetesen kivitelezhetetlen volt, így a hitelességet ott is felülírták az anyagi érdekek.
Az a hír járta, hogy állítólag aki bekerült a LP-be, annak a következő évekre megoldódott minden gondja, mert akár mit csinálhatott, a forgalma akkora lett, amiről korábban még csak álmodni sem mert.
Gondolhatjátok, hogy ezek tudatában mit meg nem adtak és tettek a szolgáltatok egy arra járó LP íróval.

Mára a módszerek változtak, de a helyzet ugyan az. Ahelyett, hogy a szolgáltatók a minőségi szolgáltatás nyújtására koncentrálnának, a céljuk, hogy bármi áron a lista élére jussanak, mert onnantól akár mit csinálhatnak a business pörögni fog.

A számodra nem releváns értékelések

Tegyük fel, hogy egy olyan világban élünk, ahol mindenki becsületesen játszik, hogy az értékelések mind hitelesek, és hogy azok az értékelő önálló és őszinte véleményét tükrözik. Ekkor még mindig marad a szubjektív vélemények problémája. Ezzel a gond az, hogy a visszajelzések között nem láthatod egyszerűen, hogy melyik érkezett olyan valakitől, akinek hasonló az ízlése, az értékrendje és a kulturális háttere.

Nyilván, máshogy fogja látni és értékelni ugyan azt az éttermet egy hátizsákos- és egy jó módú turista. De ugyan így, nyilván, teljesen más elvárásai lesznek egy hotellel szemben egy amerikainak, mint egy pakisztáninak. És ugyan így egy fontos kérdés lehet az is szerintem, hogy étterem értékeléseknél kiknek a véleményét szeretnénk látni, helyiekét, vagy turistákét?

Kíváncsiságból megkerestem tripadvisorton egy budapesti, tipikus turista csapda éttermet, amihez nem is egyszer sajnos nekünk is rossz-szerencsénk volt. Az Andrássy úton sétálgatva – már nem is tudom milyen meggondolásból – újra beültünk abba az olasz étterembe, ahonnan korábban is feles érzésekkel távoztunk. Szintén “nem csalódtunk”, mind a kiszolgálás, mind a kaja újra kritikán aluli volt. A tészta, amit kaptunk kb. olyan volt, mintha én csináltam volna még egyetemista koromban. De mindegy is, mert amin meglepődtem, az az étterem tripadvisor értékelései.

best pizza we've had

Egy amerikai például egyenes a legjobb pizzának nevezte, amit valaha Európában evett. Úgy, hogy látszólag nem is kamu felhasználóról van szó.
De rajta kívül mások is csupa jót mondtak az étteremről, hogy milyen finom volt a kaja és hogy milyen barátságos volt a kiszolgáló személyzet. De biztos csak velünk volt a baj és mi voltunk túl finnyásak. :)

Konklúzió

A célom ezzel a cikkel nem a tripadvisor teljes lejáratása, hanem az, hogy megmutassam, hogy nem szabad mindent vakon elhinni, amit ott látsz és olvasol.
Ismerjétek és lássátok a korlátait és a jövőben ezek tudatában használjátok, mert használni igenis érdemes, hiszen kétség kívül a tripadvisor egy olyan információ forrás, amihez hasonló jelenleg nincs a piacon.

Hogy mégis mire és hogyan érdemes használni, arról itt olvashattok.

Update / 2018. január 23.

És újra megcsinálták! A VICE pedig dokumentálta. The Shed at Dulwich egy nem létező étterem, amit 8 hónap alatt sikerült feljuttatni a Tripadvisor londoni étterem lista #1 helyére.

Hozzászólások:

  • brigitta szólt hozzá:

    Hát teljesen egyetértek! A tripadvisor egy vicc a négyzeten! Velem is ez történt hogy alaki kifogásra hivatkozva törölték a véleményemet. Hogy az másodkézből való stb. Pedig hát én voltam, nem mesélték az esetet! No de sebaj! Ezek után majd valahonnan máshonnan érdeklődöm a jó helyek felöl! Megtalálom a módját. Van még pár másik oldal a mai világban :-))))) Arról nem beszélve hogy elérni őket lehetetlen! Tehát visszautasítanak egy levélben amire nem tudsz reagálni. VICCCCCC! A második levelük pedig angolul érkezett az én magyarul írt véleményezésemre! Hát mivel Franciaországban élek vagy magyarul vagy franciául és magyarul írtam eddig értékelést. Angolul soha mert nem beszélem az angolt túl jól! Köszi ezt is!
    Na mindegy! Én utazgatok továbbra is de TRIPADVISOR NÉLKÜL!

  • Jáky György szólt hozzá:

    Egyetértek, azonban akadnak kivételek is. Több balatoni vrendéglőnél is stimmelt az értékelés. De mára okafogyottá vált a dolog hazánkat tekintve, mert megszünt a magyar nyelvű változat, egyik-másik korábbi hozzászólást vélhetően a google fordító áttette angolra, a többi, így az enyémek is nyomtalanul eltűntek, noha korábban kiemelt kommentelőnek számítottam és sorra kaptam az elismeréseket tripadvisor elvtárstól.

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címed nem fog sehol publikusan megjelenni.