Finnország, az ezer-tó vidéke, Lappföld és az északi fény

Attól függően, hogy hova utazunk Finnországban, teljesen más-más arcát mutatja nekünk. Természetesen Lappföld – a Télapó otthona – a legkirályabb, de azért máshol is érdemes körülnézni.

Tóparti növényzet

Északi fény – praktikus tanácsok

Sok sikert! Olyan mint a kaszinózás, mindenki a jackpotot akarja megnyerni, de csak keveseknek sikerül. Gyakorlatilag Lappföld az egyetlen hely, ahol egyáltalán szóba kerülhet az Északi fény megnézése. Persze van néha olyan is, hogy kis hazánkból is látszik, de azért az igazi, a szabad szemmel látható, csupa zöld égbolt – na, ehhez valamelyik északi országba kell menni.
A példa kedvéért: ahhoz, hogy Helsinkiből lássuk az Északi fényt – és itt még nem is beszélünk arról, hogy vannak-e felhők, vagy egyáltalán sötét van-e, meg mekkora a fényszennyezettség, stb. – ahhoz legalább KP5-ös erősségű geomágneses aktivitás kell. Az, hogy ez mit jelent, én se értem, csak annyit tudok, hogy az előrejelző oldalakon ez a szám alig-alig megy 1-2 fölé. Az idei téli szezonban összesen néhány alkalommal ment ez a szám 5 fölé, szóval, sok sikert annak, aki ezt a fővárosból szeretné látni.
Ahhoz, hogy az esélyeinket növeljük, minél inkább északra kell menni. Ezzel együtt jár a sok hideg és a még több sötét – s jó pár órát el kell tölteni kocsikázással ahhoz, hogy jó eséllyel meglássuk az Északi fényt. Ezt az egészet kihagytuk a 2,5 éves kisfiammal, de egy biztos: az életemben egyszer még visszajövök és megnézem személyesen!

Természetesen sokat készültem az Északi Fényre, sokat olvastam és optimalizáltam az utunkat. Ahogyan egyre közelebb került az utazás dátuma, annál tisztábban láttam hogy elvileg látható lesz az Északi Fény. Nagyon boldog voltam, de sok mindent nem lehet befolyásolni, például az időjárást se. Volt Északi Fény, csak mi nem láttuk az állandó felhőtakaró miatt. :(

Innen fotóztam (volna) az északi fényt, ha nem lett volna felhős...

Innen fotóztam (volna) az északi fényt ha nem lett volna felhős

Néhány hasznos oldal, amit érdekes böngészni:

És ha kíváncsi vagy hogyan utazhatsz el szuper áron európai országokba, akkor ezt a cikket feltétlenül olvasd el!

Lappföld: a Télapó és a rénszarvasok világa – praktikus tanácsok

Amikor „szerelmes” lettem Finnországba, és képeket nézegettem róla, valahogy mindig ezek a csodálatos, északi fényes, rénszarvas-szános havas képek jelentek meg előttem. Aztán a szervezés alatt kiderült, hogy Lappföld nagyon messze van, és gyakorlatilag fölösleges felautózni és rászánni az egész hetet. Utólag azt mondanám mindenképp érdemes lett volna, mert amit Finnországban keres az ember, azt csak északon találhatja meg. Persze minden marha drága, főleg az Iglu hotelek megfizethetetlenek. Ha újra jönnék Finnországba, biztosan rászánnám a pénzt és az energiát, és felmennék északra.

Tipp: Airbnb itt is nagyon megy, viszont a legtöbb szállás „szigorú”, ami azt jelenti: foglalás után már szinte lehetetlen lemondani őket. Ezzel elveszik a rugalmasság, és ha netán az északi fényt üldöznéd, akkor nehéz átfoglalni a dolgokat menet közben egy másik szálláshelyre.

Ezer-tó vidéke – tó, fa, tó, fa, tó…

A romantikus elnevezés ellenére, majdnem ~200.000 (!) tavat tartanak számon a finnek. Ezek nagy része az ország keleti felén összpontosul, s mi az utazásunk jó részét eleve ide terveztük. A szállásfoglalásnál a következőket vettük figyelembe:

• Olyan szállást kerestünk, ami a semmi közepén van; egy ház, és körös – körül semmi. Igazi vadregényes vidéket kerestünk, és szinte az összes szállás ilyen.
  • Tóparton legyen, hogy szaunázás után lehessen csobbanni a hideg vízben.
Strandolás Finnországban

Az eredmény egy igazi rönkház, kandallóval, sütögetővel, szaunával, saját csónakkal! Amint odaértünk, éreztük, hogy ez egy életre szóló kaland lesz, annyira különleges helyre kerültünk.

Gyönyörű rönkház Finnországban

Szállásunk Finnországban, az Ezer-tó vidékén

Tipp: sok szálláson a takarításért és az ágyneműért külön kell fizetni, ezeket érdemes körbejárni még foglalás előtt. A különbség akár több száz euró is lehet.

Amint beautóztunk a tavak közé, nyugodtság és tiszta boldogság szállt ránk. Olyan volt, mintha megállt volna az idő. Szélcsend volt, a tavak vize mozdulatlanul tükrözte az égboltot és a felhők játékait. Ez a környék 100%-ban a pihenésről szól. Nincs itt semmi, csak a tavak és a vad természet. Kirándulni nem mentünk messzire, csak a környéket néztük meg. Igazából egyik tó olyan mint a másik, és a miénk az tökéletesen gyönyörű volt számunkra. Teljes a szabadság a kalandvágyóknak: az ember arra megy, amerre akar, bárhol sátrat verhet a természetben. Törvényileg szabad, de amikor éjszaka -10C fok van akkor azért mégiscsak jobb a kandalló mellett ücsörögni.

Családi idill a kandalló előtt Finnországban

Elkövetkező napjaink a pihenés köré fonódtak. Nappal sütögettünk, kis csónakunkkal felfedeztük „saját” tavunkat, este begyújtottuk a kandallót, felfűtöttük a szaunát, fürödtünk, kikapcsolódtunk.

Mohával borított erdő

Saját hajónk a privát strandunkon

Tipp: Ezen a környéken kevés a bolt, így érdemes nagybevásárlást tartani Tampere-ben vagy Helsinki-ben. Autó nélkül elég kalandos lehet ide az út, sőt megkockáztatom: el se érdemes indulni anélkül.

A házhoz különböző grill-felszerelések is tartoztak, és volt egy fedett grill-ház is! Ez volt az én kedvencem! Lényegében egy 6-8 fős pagoda, melynek a közepén volt a tűzrakó-hely, és így télen is lehetőség nyílt a sűtögetésre. Imádtam!

Zárt grill-ház, -10C fokban

Jól megérdemelt Finn Stout

Tűzrakás a zárt grillházban

Kisgyerekkel az Ezer-tó vidékére

Avagy nem minden arany, ami fénylik.

Kirándulás az Ezer-tó vidékén

Ami egy felnőttnek paradicsom, az egy gyereknek pokol lehet. A pihenésre szánt, ingerszegény, nyugodt környezet eléggé próbára tette a 2,5 éves kisfiam idegállapotát, és természetesen a miénket is. Fél órával a megérkezés után már minden ajtót, kilincset és fiókot megismert, s az otthonról hozott néhány játék is unottan sorakozott az asztalon.
Egy biztos: ez a környék nem kisgyerekeknek való, mert a kintléthez hideg van, míg a benti nyugalom és meghittség nem egészen a pöttömöknek lett kitalálva. Esetleg nagyobb társasággal, több gyerekkel jobban élvezhető ez a vidék.

Kirándulás Finnországban

Borítókép forrása: internet

1. Megérkezés Finnországba: első benyomások és kezdeti csalódottság
  2. Finnország, az ezer-tó vidéke, Lappföld és az északi fény
  3. Helsinki és környéke

Hozzászólások:

• Gyukavits Katalin szólt hozzá:

Üdvözletem. A rönk ház ciméhez szeretnék hozzájutni. Hol kutakodjak?

• Era szólt hozzá:

Az északi fény tipikus előfordulási ideje az őszi es a tavaszi napéjegyenlőségre tehető. Ilyenkor, azaz szeptemberben és márciusban Finnország déli részen is látható lángoló zöld vagy másmilyen formában. Természetesen ha felhős, akkor nem. De lehet ezt már tudod.

• Halmos Krisztina szólt hozzá:

fiin országnak milyen növényei vannak??