Lakóautó kisokos – avagy minden, amit a lakóautós utazásról tudnod érdemes

7 hét alatt 7 ország. Ennyit jártunk végig idén nyáron lakóautóval egy 6 és egy 3 éves gyerekkel. Aludtunk tóparti kempingben, 2200 méteren sífelvonó parkolóban, folyó mellett, de volt, hogy a semmi közepén. Nem ez volt az első alkalom, hogy lakóautóztunk, így mostanra már egész rutinosnak mondanám magunkat, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy az egész utazás így is idegeskedés nélkül telt. A lakóautós utazás is csak egy fajta a többi utazási mód közül, de talán ez az, ahol a legtöbb olyan hasznos tudás szükséges, amit nagyon is érdemes indulás előtt magatokba szívni, hogy ne útközben, saját bőrötökön tapasztalva, saját hibáitokból kelljen megtanulni. Mi már rengeteg mindenen túl vagyunk, itt pedig megpróbálok minél több hasznos tudást átadni, hogy a lakóautós utazásotok örömteli legyen.

2 gyerkőc ül az autóban és néznek kifelé a hátsa dupla nyitott ajtón a természetbe

Tartalomjegyzék:

  1. Mi az a lakóautó? Milyen típusai vannak?
  2. Mi a feltétele a lakóautózásnak?
  3. Elindulás és a kezdeti stressz
  4. Lakóautózás gyerekekkel
  5. Kinek való a lakóautózás?
  6. Lakóautó működése / működtetése – elindulás, felkészülés
  7. Lakóautó működése / működtetése – utazás, vezetés
  8. Lakóautó működése / működtetése – szálláskeresés, megállás: hol lehet éjszakázni?
  9. Gyakorlati tippek és trükkök (appok, térképek, lakóautós közösség)
  10. Buktatók, amiket mindenki el akar kerülni
  11. Helyi szabályozások, avagy lakóautózás különböző országokban

Kezdjük az alapoknál: lakókocsi, lakóautó, karaván, RV… Mik ezek pontosan? Mi a különbség köztük? És miért lettek ilyen felkapottak?

#Camperlife és ami mögötte van

Sokan romantikus álomvilágban élnek az instagramot nézegetve: az influenszerek utazgatnak ide-oda majd megállnak valahol ahol gyönyörű képeket csinálnak kevés ruhában: állandóan boldogok. Sose pakolnak, mosogatnak, és pl. olyanról se posztolnak, hogy mondjuk 3 órája parkoló helyet keresnek. Az én tapasztalatom azt mutatja, hogy a lakóautózás igenis sok szervezést és felkészülést igényel, és a szépsége leginkább a természetközeli létben van (Persze biztos van olyan igazi kalandor, igazi nomád, aki teljesen a szíve alapján megy, talán még térképet se követ, de ez nekem nagyon szélsőséges, és inkább kivételként tekintek rá).
Mint sok minden, a “camperlife” is csillog-villog az interneten, és egy-egy youtube videót akár 10-15 milliószor is megnéztek már, és felületesen vagy futtában úgy is tűnhet, hogy tényleg ennyire egyszerű és könnyű ez az utazási forma. Én nem így éltem meg, főleg nem az elejét és úgy tűnik, akik sikeresek ebben a témában azok mögött már sok évnyi utazás van, annak minden örömével és nyűgével együtt – és aki valamivel évek óta foglalkozik, az valóban szakértővé válhat a témában. Viszont az eleje nem egyszerű, és gyakran kijönnek a tapasztalatlanságból eredő hibák: természetesen mi is így kezdtünk :)

Ez a folyamatosan bővülő cikk ebben segít, hogy könnyebb legyen az elindulás. ;)

Tipp: Ha konkrét kérdésre keresel választ, akkor használd nyugodtan a fenti tartalomjegyzéket, hogy egyből a megfelelő részhez ugorj.

Mi az a lakóautó?

Mindenki, aki már elmúlt 30-40 éves, biztosan emlékszik azokra az irigylésre méltó NDK-s lakókocsikra a 80-as, 90-es évekből. Azóta a minőség és felszereltség nagyon sokat változott, de sok 20-30 éves járgyány is fut még az utakon. Ez is jelzi, hogy mennyire jó befektetés tud lenni egy lakókocsi, vagy lakóautó, mert évtizedeken át tud jó szolgálatot tenni nekünk.

Sokat változtak az emberek utazási szokásai is, már nem annyira keresett az egész hetes tengerparti pihenés, és sokan egyre több mindent próbálnak belepréselni az amúgy is rövid szabadságukba. Talán pont emiatt terjedt el az Amerikában már régóta közkedvelt „RV”, vagyis a lakóautó. Azt gondolom az utazók mindig keresik az új helyeket, és új módokat, de 2020-ban nem mehetünk el a COVID említése nélkül sem, és szerintem ezek együttesen járulnak hozzá ahhoz, hogy újra menő az, ami már 30 éve is menő volt, de elvesztette báját, viszont most felfrissülve és megújulva hódít meg egy újabb generációt.

Ahogy minket is újra, mert kiskoromban családommal a nyarakat gyakran töltöttük lakókocsiban kempingről kempingre járva.

Anyával és tesóval egy lakókocsi sátor előtt 1987-ben

1987 nyara

Miről szól 2020? Maradjunk távol mindenkitől, zárkózzunk be a lakásunkba, ne találkozzunk senkivel. És erre ad tökéletes választ szinte bármelyik lakóautó vagy lakókocsi-fajta a nyaralni vágyóknak, mert a legtöbb esetben gyakorlatilag egy mini-lakást viszünk magunkkal, fürdőszobával, konyhával, hálóval és nappalival. Télen, nyáron. Melegben, hidegben, esőben vagy viharban. Víz mellett, és hegyekben. Szóval szinte mindenkor, és mindenhol. Kell ennél jobb?

Itt jön el azonban egy nagyon fontos kérdés: melyik fajtát válasszuk? Korábban elég egyszerű volt a képlet, de mára a gyártók kezdik eléggé összemosni a különböző kategóriákat. Vannak kis camper-ek fürdő és WC nélkül, van közepes lakóautók, vannak teljesen felszerelt lakóbuszok, és ezeknek szinte végtelen keveréke, plussz itt is mint mindenhol szinte csak a pénztárcánk szab határt annak, hogy mit építtessünk bele lakóalkalmatosságunkba. A következő felsorolásban a lakóautó kategóriákat próbálom egy kicsit tisztába tenni. De azért fontos már az elején tisztázni, hogy számomra akkor válik egy jármű alkalmasnak arra, hogy a lakóautó vagy lakókocsi kategóriába kerüljön, ha huzamosabb ideig – hetekig, akár hónapokig – lehet bennük lakni.

4 lakóautó egy parkolóban egymás mellett

Először itt egy gyors összefoglaló, aztán lejjebb minden kategóriát részletesen is bemutatok. Azt is fontosnak tartom elmondani, hogy egyre másra jelennek meg újabb és újabb modellek, fajták és kialakítások, aminek hatására a kategóriák egyre inkább összemosódnak, tehát ez az én általam gondolt csoportosítás.

Lakóautók gyors áttekintése:

  1. Camper, vagyis sima kisbusz – ebben a legkisebb a hely, nincs benne zuhanyzó de mindenhova elmegy, ahova egy személyautóval el lehet jutni.
  2. Furgon, angolul van (ejtsd: ven) – ha a Youtube-on rákeresel bármiféle lakóautós témára, vagy esetleg Instagram-on követsz trendi lakóautósokat, akkor szinte mindegyiknél ezzel a típussal találkozhatsz. Ezek azok a transzporter méretű autók, amikben már van rendes wc és zuhanyzó, sokszor akár 4 személy is elfér benne, de még nem túl nagy, és viszonylag normálisan lehet vele közlekedni.
  3. Lakóautó (félig integrált vagy alkovos) – bár a kisebb autók sokkal trendibbek az interneten, az utakon mégis ebből a fajtából látni a legtöbbet. Rendesen felszerelt, robosztus gépek, melyekben bőven van hely mindenhez. Nem véletlen terjedt el annyira. Ennek 2 fajtája van, a félig integrált, mely a tipikus lakóautó, valamint az alkóvos, ami mindösszesen annyit jelent, hogy a 2 extra ágyat a vezetőfülke fölé helyezték, és előre nyúlik az alvórész. Leginkább családosok használják.
  4. Lakóbusz (teljesen integrált) – itt már nem egy meglévő kasznira építenek rá valami kis lakódobozt, hanem az egész rendszer – ami igazából egy busz – pontosan az utazók igényeinek megfelelően lett felépítve. Az első csavartól az utolsóig. Sokszor több szoba, nappali, mosó- és mosogatógép is kap helyet benne. Közeledni méretük miatt már elég nehezen lehet velük és ára is nyilván ennek a legmagasabb.
  5. Lakókocsi – utánfutóra kötött lakókocsi, manapság egyre kevesebbet látni belőlük.
  6. Az egyéb kategóriába annyira sok minden fér bele, hogy arról nem is lehet semmit általánosságban mondani :)

De nézzük meg mindegyiket egy kicsit részletesebben!

  1. Camper / Campercar
  2. VAN / Campervan, vagyis furgonok
  3. Klasszikus lakóautók / RV (Recreational Vehicle)
  4. Teljesen integrált lakóautó és lakóbusz
  5. Lakókocsi
  6. Egyéb kategóriák (pl.: sátortető)

1 – CAMPER-ek

Ennek a kategóriának a legismertebb képviselője a VW California, melyből nyugaton rengeteget látni az utakon. Évtizedes története van, még Scooby Doo is egy VW T2-essel száguldozott, ahol T2 a második generációra utalt. Ma már T7-nél tartanak, és úgy általában ennek az autónak a sikere töretlen. Insta telis-tele van „életérzés” képekkel róla, pl.: #vwcamper

Egy zöld-fehér Volkswagen Camper tetején kinyitható sátor fekhellyel

VW Camper (forrás: volkswagen-vans.co.uk)

A legnagyob előnye a kompakt mérete: hétköznapokban is használható, és így elég, ha az embernek egy autója van, és ugyanazt használja boltba járáshoz, meg nyaralás alatt is (és valljuk be őszintén, nem olcsó mulatság egy ilyen kemping autó, egy újabb modellért simán ki kell pengetni 13-15 Millió Ft-ot). Meg lehet vele állni a zsúfolt városban, de ugyanakkor a szabad utazás alapvető feltételeit kielégíti. És persze marha könnyű vele közlekedni. És pont emiatt ennyire közkedvelt: ez a méret adja a legnagyobb szabadságot, és mégis heteket, el lehet benne tölteni (persze ha nem zavar a csöppnyi mérete).

Számomra a fő hátrány az pont az előnyeiből következik: mivel akkora mint egy személyautó, ezért se fürdő se WC nem került bele, de még felállni se lehet. Amikor jó idő van, akkor ki lehet pakolni az autó elé, de képzeld el, hogy 2 napon át esik az eső, és mondjuk 2 amúgy is frusztrált kisgyereket kell napokon keresztül lekötni egy akkora helyen, mint mondjuk egy étkezőasztal. Mivel minden szuper kompakt, ezért a legtöbb dolog elég nagy kompromisszummal használható, állandóan pakolni kell, mindig mindent rendezgetni.
Azt simán el tudom képzelni, hogy aki egyedülálló, vagy egy pár szívesen tölti az idejét egy ilyen kocsi körül, és főleg, ha szeretnek sokat lenni a természetben, de arra is vágynak, hogy be tudjanak menni a belvárosba. Sőt, ha valaki vesz egy ilyet akkor ezzel meg tud spórol egy másik autó teljes megvételét és fenntartását. Azonban az nem csak az ellenségeit, hanem saját magát is gyűlöli, aki sok időt akar egy ekkora autóban eltölteni egy nagyobb családdal.

két kisgyerek fent a kinyitható sátortetőben néznek ki az ablakon

Ezeknek a típusoknak a szinte kötelező kiegészítője a felnyitható tető, mely 2 extra alvóhelyet biztosít, mely persze ad egy kis teret, de sajnos ez a tetőn lévő „sátor” nem annyira szigetelt, mint a zárt autó. Szóval hidegben azért fel kell készülni rendesen.

  • Szükséges jogosítvány: B (személygépkocsi)
  • Kinek ajánlott: leginkább fiatal pároknak (2 főnek kényelmes)
  • Vételár (pár éves használt): 12-15 Millió Ft
  • Bérleti díj: ~35.000 Ft/nap

2 – VAN, vagyis furgonok

Ha a Youtube-on rákeresel bármiféle lakóautós témára, vagy esetleg Instagram-on követsz trendi lakóautósokat, akkor szinte mindegyiknél ezzel a típussal találkozhatsz.

Az elmúlt 5-10 évben nagyot mentek a VAN-ok, vagy más néven campervan-ek. Már szinte minden márka portfóliójába felkerültek, sőt vannak olyat gyártók, akik erre a kategóriára specializálódtak. Miért? Talán azért mert divat lett és az influencerek ezeken fotózkodnak? Talán azért, mert nagyobb mint az előzőleg bemutatott „camper car”, de még mindig könnyen kezelhető? Talán azért mert ebből a méretből lehet a legjobb lakóautót házilag építeni? Ki tudja, de mindenesetre egyre többet látni ezekből az utakon.

Lakóautó egy parkolóban valahol a hegyek lábánál

A nagy előnye ezeknek az autóknak az, hogy nagyjából az összes fontos tényezőben hozza az átlagosat. Van benne fürdő és WC is, a konyha mérete már egészen használható, sok a pakoló felület, és még közlekedni is viszonylag könnyű vele. Árban hasonló a többi fajtához (sőt igazából az első 3 kategória közel azonos áron kapható), és mivel nagyobb a camper-eknél, ezért sokkal jobban fel lehet őket szerelni. A legtöbb ilyen típusú autó 2 személyes, de van 3 és 4 személyes verziója is. És persze ezeknek a tetejét is fel lehet nyitni opcionálisan, mellyel további embereket lehet elszállásolni. Láttam olyat is, amiben 7 (!) alvóhely volt, bár nagyon kíváncsi lennék, hogy azt hogyan oldják meg, mert utazni csak 4-en lehet azokban.

További előnyük, hogy a méretük is olyan, hogy akár belvárosba is be lehessen velük menni.

lakóautó furgon egy éjszakai magánparkolóban

Pár napra ilyet is béreltünk, hogy lássuk milyen

Eddig szép és jó, de mik a hátrányai? A teljes felszereltség kompromisszumokkal jár, így a legtöbb dolog eléggé pici. A folyosón például – már ha lehet azt annak nevezni – nem fér el 2 ember egymás mellett, sőt a konyhában is csak úgy lehet kihúzni az alsó fiókokat, hogy nem áll ott senki. Szinte sosincs egyszerre bennük normális méretű ágy, normális méretű fürdő és normális méretű konyha. Valamit valamivel mindig kompenzálni kell. A jó hír viszont az, hogy mára nagyon sokféle ilyen furgon-lakóautó található a piacon, így mindenki megtalálhatja a saját igényeinek megfelelő változatot. Pl.: valakinek a nagyobb fürdő, másoknak a nagyobb ágy a fontos.

furgon lakóautója belülről, az ágy és a zuhany kabin

A bérelt autónkban ekkora hely volt a zuhanykabinban és az ágyban

A hőszigetelésük is évről-évre jobb, de persze még nem nyújtanak olyan védelmet, mint egy lakókocsi, ezért a fűtés-költség is sokkal magasabb.

Ezt a méretet simán lehet B-kategóriás jogsival vezetni. Hatalmas vezetési tapasztalatra nincs is szükség hozzájuk. A fogyasztásuk is megfelelő.

Péter egy bérelt furgon lakóautó előtt
  • Szükséges jogosítvány: B (személygépkocsi)
  • Kinek ajánlott: pároknak, kisgyermekes családoknak
  • Vételár (pár éves használt, induló ár): 10-15 Millió Ft
  • Bérleti díj: ~35.000 Ft/nap

3 – Klasszikus értelemben vett lakóautók (Motorhome vagy RV)

A legtöbb ember erre a típusra gondol, amikor azt hallja, hogy lakóautó. Az angol nyelvben leginkább RV-ként szoktak referálni rá (Recreational Vehicle).
Az ötlet a következő: van egy meglévő donor alváz, ami a legtöbb esetben Fiat, a drágábbak esetében Mercedes. Ennek a vezetőfülke mögötti részét szétbombázzák, és oda építenek egy mini-lakást, mely egy nagy légtérként funkcionál.
Na, ebben a méretben már van hely: sokszor külön helyiség a fürdő és a WC, rendes méretű konyha, ahol tényleg lehet főzni, az ágyak és a pakolófelületek is megfelelőek. Sokan robogóval állnak be a hátsó pakoló részbe, akkora hely van. A szigetelése az épített részen elég jó, bár, mivel a vezetőfülkéhez ritkán nyúlnak hozzá, így bizonyos 4 vagy 6 ágyas megoldásokban eléggé hideg tud lenni a nappali részben. A felépítménytől függően meg tudunk különböztetni néhány alkategóriát.

Elsőre lehet, hogy kicsit bonyolúlt lesz, de higgyetek nekem nem az. ;)

Lakóautókon belül 3 fő kategóriát különböztet meg a szakirodalom (ebből az utolsó nálam már átcsúszik egy külön kategóriába):

  1. Félig integrált
  2. Alkóv-os (ágyak a sofőr fülke felett)
  3. Teljesen integrált

Félig integrált

Ez a legelterjedtebb modell, ahol a felépítmény és a vezetőfülke bár össze van kapcsolva, de ahogy a nevéből is adódik inkább csak egymás mellé vannak rakva az elemek, konstrukció szempotjából nem egy nagy elemről beszélünk. Ez az átlag utazónak túl sok gondot nem okoz, sőt a legtöbben ezt észre se veszik a különbséget. Ez inkább annak lehet fontos, aki autót nem csak bérel, hanem vásárol is. Hosszú távon, tartósság, befektetés szempontjából, már fontos a kettő közti különbség.

félig intergrált lakóautó

Félig integrált

A vezetőülést már itt is meg lehet fordítani, de mindösszesen ennyire van kihasználva ez a rész. Rengeteg márka alapmodellje ez, főleg 2 férőhelyesek, melyet egyszerűen lehet 4 főssé alakítani, egy a nappali vagy étkező fölé leereszthető ággyal. Persze ez eléggé belezavar a térbe, nehezen lehet kimenni az ágy alatt az autóból, és ha le van engedve az ágy, akkor az étkező nem használható. Mi is ilyet béreltünk ki legelőször, és minden igényünket kielégítette, bár vezetni kicsit nehézkes volt.

Alkóv-os

Az alkóvos (jelentése: hálófülke egy szobában) lakóautó megoldást nyújt a félig integrált legnagyobb problémájára, mivel a +2 alvóhelyet a vezetőfülke fölé helyezték, így sokkal nagyobb hely marad a lakóautón belül. Ez talán apróságnak tűnik, de mivel nagyon kevés a hely ezekben az autókban, ezért minden centi számít.

Egy alkovos lakóautó

Ennek megoldásnak viszont súlyos ára van: az első, hogy az így kialakított otromba forma miatt rettentően rossz lesz az autó légellenállása, így egy aktív nyár alatt akár 100 – 200 ezer forinttal is megnőhet a tankolás összköltsége. Emellett a másik baj, hogy – szerintem – irtó csúnya, és kicsit úgy néz ki mint egy kalapács-fejű dínó (pl.: a parasaurolophus).

Két lakóautó egymás mögött, hátul egy alkóvos, elől egy félig integrált lakóautó

Hátsó egy alkóvos, az első egy félig integrált

Ez a megoldás a családosok körében közkedvelt, a gyerekek általában imádják a kuckót a sofőrülés felett.

  • Szükséges jogosítvány: B vagy C (itt már vannak nagyobb méretűek is, amihez nem elég a személyautóra érvényes jogosítvány)
  • Kinek ajánlott: családoknak, vagy idősebb pároknak
  • Vételár (pár éves használt, induló ár): 10-15 Millió Ft
  • Bérleti díj: ~40.000 Ft/nap

4 – Teljesen integrált, vagy lakóbusz

A legkomolyabb verzió, a lakóautók Rolls-Royce-a a teljesen integrált, melyben – ahogy a nevéből is következik – az egész szerkezet egybe van építve, ennek minden előnyével együtt. Jó a szigetelés, nagyok a terek, minden pontosan a helyére van tervezve, egy szóval ez a legkomplettebb verzió… Ja, és a legdrágább is, kb. 1.5-2-szeres áron kínálják kisebb társaikhoz képest.

Két teljesen integrált lakóbusz

A távolsági busz méretű lakóbusz már az a méret, amit mindenki megnéz, mindenki irigykedik rá és vágyakozik rá, de gyakorlatilag senkinek se kell(ene). A felszereltsége brutális: teljes értékű hálószoba, nappali, konyhában sütő, mosogatógép, rengetegben található mosó,- és szárítógép, és ez még csak a lakrész. A durvábbaknak az aljába be tud állni egy sportkocsi, így egyszerre lehet utazni ezzel a monstrummal, és magunkkal vinni a Lamborghini-t. Sok embernek megkönnyíti ez a megoldás az életét.

Egy lakóbusz, aminek a hátuljába még egy autó is be tud parkolni

Mondanom se kell, akár 3-4-szerese is lehet egy lakóbusz ára egy lakóautónak. Nem lehet B-s jogsival vezetni, és a mérete miatt még nehezebb vele közlekedni. És itt nem csak a vezetést értem, hanem egyszerűen vannak olyan útszakaszok, ahol nem férnek be vagy a méret, vagy a súly miatt.
Ezt a méretet tényleg csak a hardcore – gazdag – utazók választják, akik életszerűen utaznak, ebben a buszban élnek. És ha innen közelítjük meg, akkor az árat, amit ki kell fizetni ezekért az autókért, azt nem egy lakóautóhoz kell hasonlítani, hanem inkább egy kisebb budapesti lakáshoz.

Ha ennyire szuperek ezek a lakóautók, akkor mi a hátrányuk?

Hát leginkább a méretük, és az ebből adódó nehézségek. B-kategóriás jogsival 3.5 tonnáig lehet vezetni. Ezek az autók mindenféle megpakolás, víz, benzin, bicikli, stb. nélkül simán elérik a 3 tonnát. Tehát alig pár száz kiló szabad mozgástér marad, ami nagyon hamar el tud fogyni. És amúgy is, kinek van ekkora mérlege otthon, hogy biztosra menjen?
A legtöbben nem foglalkoznak ezzel, vállalva annak a kockázatát, hogy, ha netán megállítja a rendőr akkor duplán is bajba kerül: először is a jogsi nem érvényes, mert max. 3.5 T-ig jó, valamint efelett már sokszor extra útdíjat is kellene fizetni, és ennek nem fizetése is büntetéssel jár. Szóval szívás, de én azt láttam, hogy ez a kategória inkább a szürke zónába tartozik, és Németország kivételével még nem hallottam olyan történetet, ahol szivatták volna a lakóautósokat.
Vezetni azonban tényleg nehéz, sőt, szinte fájdalmas. Nagyon széles tud lenni, sokszor épp hogy csak elfér a sávon belül. Lassan lehet vele haladni: többször volt, hogy egész nap kocsiban ültünk és megtettünk vagy 200 (!) km-t. Aztán nem szabad sima GPS-t, vagy térképet használni, mert sokszor vannak olyan útszűkítések, amiken lakóautóval nem lehet keresztül menni. Párszor leizzadtam Olaszországban, ahol olyan is előfordult, hogy be kellett hajtani a tükröket, és centiről centire haladni, hogy elférjünk. Egy másik alkalommal megpróbáltunk leparkolni egy belvárosi parkolóban. Mivel ezek az autók nagyon nagyok, így minimum 2, de kisebb parkolóhelyből akár 4-et is elfoglalhatnak. És hát ennyi hely nem volt, szóval bementünk, aztán legalább fél órát szenvedtünk, amíg kijutottunk a parkolóból. Talán, ha lenne teherautó vizsgám, akkor jobban menne, de azért a legtöbb embernek szerintem nincs ilyen.

  • Szükséges jogosítvány: C (itt már NEM elég a sima jogsi)
  • Kinek ajánlott: nagycsaládosoknak, kényelmet keresőknek
  • Vételár (pár éves használt, induló ár): 20-30 Millió Ft
  • Bérleti díj: ~46.000 Ft/nap

5 – Lakókocsi, vagy karaván

A lakókocsi a 80-as, 90-es évek slágere! Utánfutóra kötött lakókocsival utaztak az emberek keletről nyugatra, vagy éppen nyugatról keletre. Kinek mi jutott… Az utakon manapság egyre kevesebbet látni belőlük, pedig szerintem ennek is meglehet a célközönsége.

Egy modern utánfutós lakókocsi

Tehát a lakókocsi egy különálló egység, melyet az autó után lehet kötni, és vontatni. Emiatt rengeteg pozitív tulajdonsága van a korábban felsorolt lakóautó típusokkal szemben. Mégpedig elsősorban az, hogy amint odaérünk valahová, ahol letáborozunk, akkor a lakókocsit hátra tudjuk hagyni és tovább használni az autónkat. A lakóautónál ez igazán szívás: az ember kipakol, kihúzza az omnisztort, kirakja a székeket, beköti az áramot, kiszintezi az autót, stb, stb. Ezt összepakolni, és elindulni a boltba kenyérért.., hát, kétszer meggondolja az ember.
A lakókocsi másik nagy előnye, hogy nem egy meglévő alvázra, nem egy meglévő autóra kell ráépíteni egy kiegészítést, hanem teljesen önállóan születik meg, és készítik el. Sokkal, de sokkal olcsóbb, mint bármelyik lakóautó, és sokkal jobb adottságokkal rendelkezik: akár a hőszigetelést, akár a beosztást vagy a felszereltséget nézzük. Láttam pár lakókocsit, amiben 2 külön hálószoba volt, 2 WC, nappali és minden egyéb, ami amúgy is alapfelszereltség. Nem véletlen tudnak ilyenekben élni például Amerikában, a filmekben oly gyakran látott lakókocsi parkokban.

Egy hatalmas családi lakókocsi

A hátránya viszont a mérete, és maga a tény, hogy vontatni kell. Én már vontattam utánfutót: már az előre menés és kanyarodás is nagyon nehéz, a tolatásról nem is beszélve. Bár sok újabb modellben van beépített kis motor, amit egy távirányítóval lehet vezérelni, és pontosan beállítani az autót az utolsó 5-10 méteren, de azért mégiscsak el kell jutni odáig. Ezzel a típussal nem igazán lehet roadtrip-et csinálni, mert szerintem a lakókocsi pont arra való, hogy az ember lemenjen mondjuk Görögországba, leparkolja a kempingben, és eltölt 2 hetet. Esetleg már eleve telepített lakókocsit érdemes bérelni, és ezzel az odautazás sokkal lazább.

  • Szükséges jogosítvány: B (személygépkocsi)
  • Kinek ajánlott: családosok, nyugdíjasok
  • Vételár (pár éves használt, induló ár): 5-8 Millió Ft
  • Bérleti díj: ~15.000 Ft/nap

6 – Egyéb, ami az alap kategóriákba nem fért bele

A lakó-alkalmatosságok 95%-e befér a fent említett kategóriákba, de persze itt is vannak kivételek, extrémitások.
Az egyik – viszonylag elterjedt – megoldás, amikor egy pick-up típusú autó hátuljára és tetejére dobnak rá egy szerkezetet, ebben 4-6 ember is el tud aludni, de mivel eleve Európában ez az autótípus nem terjedt el, ezért nem sokat látni belőlük az utakon.

Egy pickup rajta egy lakódoboz

Ilyet bérelt a László család, miközben Közép-Amerikában kalandoztak: ha érdekel a történetük, hallgasd meg a velük készült podcast-ot: https://link.chtbl.com/lakoautoval

Az utánfutós lakókocsinak is van 1-2 speciális példánya. Van olyan, ahol gyakorlatilag egy sátrat lehet kihajtogatni az utánfutóról, és nekem ez a megoldás nagyon szimpatikus, mert sokkal jobb és könnyebb vele közlekedni, dehát ezért cserébe nincs benne WC, vagy zuhanyzó.

Egy Jeep és rajta egy kihajtogatható sátortető

Az itt található megoldásoknak csak a képzelet szab határt, így ezt én is inkább érdekességként adtam hozzá a cikkhez.

Mi a feltétele a lakóautózásnak?

A legtöbb lakóautót annyira könnyű kezelni, mint egy személyautót. Általában – a nagy busz mérettől eltekintve – lehet B-s jogsival vezetni, és túl sok felkészültséget nem igényel. Sőt, a lakóautózásnak pont ez a lényege, hogy gyakorlatilag egy kerekeken guruló kisebb lakást vezetsz, és szinte minden van benne, amire szükséged lehet. Kis túlzással csak a ruhát, meg a kaját kell hozni. Persze, amikor már 3. napja pakoltunk a nagy 1,5 hónapos út előtt, akkor ezt nem így gondoltam, de mint utólag kiderült csomó felesleges cuccot cipeltünk magunkkal heteken át.
Leginkább elszántság kell – meg egy kis pénz – és kalandvágy, mert azért a lakóautózás nem való mindenkinek. Amennyire megvan annak a romantikája, hogy arra mehetsz amerre akarsz, ott és akkor állsz meg amikor akarsz, ha valahol rossz az idő átmész máshova, sőt az igazi kalandorok olyan helyekre merészkednek, amik nincsenek is hivatalosan jelölve, legyen ez egy hegycsúcs, kilátó, vagy mélyen bent az erdőben, na, annyira megvannak a maga nehézségei is. Amikor az ember sokat utazik, és megszokta, hogy a szállás szinte mindig a fix kiinduló pont, akkor egészen fel kell készülnie az újfajta kihívásokra. Mi is az elején elég sok időt elvesztegettünk olyan beszélgetésekre, vagy térkép böngészésre, hogy éppen merre menjünk, mit csináljunk, és hol álljunk meg. A nagy szabadságnak megvan az ára, mégpedig az, hogy sokszor sokkal nehezebb kiválasztani az irányokat a következő napokra, mivel gyakorlatilag bármerre lehet haladni.

Arról, hogy – szerintem – pontosan kinek való a lakóautózás, vagy a lakókocsizás, arról majd később írok részletesen.

Elindulás, kezdeti stressz és nehézségek majd hozzászokás és alkalmazkodás

2020 nyarán, amint vége lett a sulinak beugrottunk a lakóautóba, és nekivágtunk a világnak. Elindulás után 5 perccel kiderült, már most nagyot hibáztunk: nem vásároltunk kaját előre, mert abból indultunk ki, hogy majd utazás alatt megállunk valahol. Miért? azt nem tudom, de pont ez a lényege a tapasztalatlanságnak. Kifordultunk a parkolóból, elköszöntünk a családtól, és pár perc múlva már a Spar parkolóba kellett bepréselni a 7 méteres lakóautót, életemben először. Ildi bement a boltba, én meg megpróbáltam lekötni az izgatott gyerekeket a 30 fokos melegben légkondi nélkül. Elég nehezen tudtuk elütni az időt, de szerencsére fél óra múlva már újra négyesben voltunk, és haladtunk. Bár nem sokat, mert ekkor előjött a második nagy hiba, ehhez viszont kell egy kis magyarázat is. Amikor az ember lakóautózásra, vagy lakókocsizásra gondol, eleinte kempinget képzel el, aztán ahogy haladnak a gondolatok, és ahogy egyre tapasztaltabb lesz az ember, úgy kerül előtérbe a vadkempingezés: hiszen az insta is tele van ilyen képekkel: mindenki áll a hegycsúcson, vagy épp közvetlen a tengerparton, és úgy van fotózva, mintha teljesen egyedül lennének. Szabadság! És mi is erre vágyunk, de nem voltunk tapasztaltak, így pár óra múlva már feszülten néztünk egymásra azt vizslatva, hogy a másiknak van-e esetleg egy szuper megváltó ötlete. Nem volt. Mivel kevés tapasztalatunk volt ilyen téren, így hamar feszültté vált a hangulat: besötétedett, és nem volt szálláshelyünk. Szerencsére letöltöttem a park4nights appot, és ebben lehet mindenféle parkolóhelyeket keresni. Úgy döntöttünk, elmegyünk egy étterem parkolójába, és ott töltjük az éjszakát.

A helyet hamar megtaláltuk, bár elég szűk utakon mentünk, és sokszor csak mázlim volt, hogy nem vittem le valamelyik tükröt. Viszont nem volt ott senki, és ezeken az úgynevezett “stellplatz”-okon amúgy sincs felfestés, vagy jelzés, hogy mégis hova lehet állni. Ott volt 2-3 családi ház, pár gazdasági épület amik mögött búzamező, és ennyi. Körbesétáltunk, bekopogtunk pár helyre, aztán szerencsére találtunk valakit aki útba igazított bennünket. Egészen más leparkolni egy lakóautót, és mivel nagyon fontos, hogy az autó nagyjából vízszintes legyen, ezért egy jó óra elment az oda-vissza tolatgatásokkal, ékezéssel, anyázással (miért fontos a vízszintezés? Arról majd később). Már szinte teljesen lement a nap, mire a helyünkre álltunk, és készülődtünk a vacsorához. Vagyis készülődtünk volna, ha a gyerekek ne lettek volna teljesen bezsongva, és esélytelen volt leültetni őket. Egyórás futkosás és focizás után már eléggé lefáradt mindenki, és végre bevonultunk a lakóba. Úgy döntöttünk, hogy a fürdést másnapra halasztjuk és inkább alszunk egy kiadósat. Mindenesetre nem ez volt a legsikeresebb napunk :)

Az első este finoman szólva se úgy sikerült, ahogy terveztük. Reggel bepattantunk a lakókocsiba, és újra nekivágtunk. Egész nap kocsiban voltunk, de mivel a lakóval nem lehet úgy haladni, mint egy személyautóval, ezért viszonylag keveset haladtunk. Már délután volt – és eddig az egész napot a utazással töltöttük, és mentünk az autópályán – amikor tudatosult bennünk, hogy nem érünk el a tervezett parkolóhoz. Ekkor újra fagyossá vált a hangulat, és előjött a 2 forintos kérdés: hol töltjük majd az éjszakát? Utólag már tudom, ez alapvetően része a lakóautózásnak, olyan mint, a “mi a vacsora?” kérdés. Mivel az ember úton van, és megy egyik helyről a másikra, ezért szinte minden nap kérdéses az esti szálláshely. Persze az elején ezt nem tudtuk, nem értettük, és stresszforrás lett. Ami pedig senkinek se volt jó: én vezettem, Ildi bújta az applikációkat, hogy mégis mi merre, a gyerekek meg befeszültek, mert mi is befeszültünk. Szerencsére hamar találtunk megfelelő helyet, de mint sok “stellplantz”-nál itt se volt telefonszám így csak reménykedtünk abban, hogy lesz szabad hely. Egy gyönyörű farmot találtunk, fent a hegy tetején hatalmas panorámával. Bonuszként a gyerekeknek volt játszótér, nekünk pedig egy pohár helyi bor, és ekkor már tudtuk: kezdünk belejönni, és innentől minden végre jóra fordulhat.


Milyen egy 3 és egy 6 évessel elindulni lakóautóval, és heteket ott tölteni? Élvezték a gyerekek ezt az utazási formát?

Bár ez utat nem a gyerekek miatt csináltuk, de összességében nagyon jól jött ki. Korábban néhányszor voltunk 1-2 napot lakóautóban, de sose ilyen hosszú időt. A legnehezebb része az utazásnak talán maga az elindulás volt, a pakolás és a felkészülés: pár nappal az indulás előtt már nem tudtunk semmi mással foglalkozni, csak az úttal és ezt a srácok is megérezték. Amint úton voltunk, onnantól minden rendben volt, vagyis hát lett volna, mert a következőt vettük észre: amikor mi feszültek vagyunk, a fiúk is azok, és amikor nyugodtak voltunk akkor ők is. És hát azért elég sokat idegeskedtünk…Na de vágjunk bele.

Korban jókor találtuk ki az egészet: kisebb gyerekkel még babakocsi kellene, többszöri alvás, sok bizonytalanság. Jóval nagyobb gyereknél már fontosabbak a haverok, a hobbi és nem feltétlen akarná az egész nyarat együtt tölteni a szüleivel. Zózó kb. 3, míg Roli kb. 6 éves voltak ekkor, ami az jelenti, hogy nyáron még házi feladat sincs, csak igaz nagybetűs SZABADSÁG.
A sulinak vége lett pénteken, mi szombaton már ültünk a lakóautóban és hajtottunk Franciaország felé. Ettől a naptól kezdve kb. 6 héten keresztül többé-kevésbé a lakóautóban éltük mindennapjainkat (egy esküvős hétvégét leszámítva). Amikor esténként megálltunk az aktuális szálláshelyen, a fiúk pont úgy viselkedtek mint otthon: bicikli, roller, focilabda elő, rohangálás játszás. Sőt, talán még önfeledtebbek, még szabadabbak voltak. Amikor a semmi közepén álltunk meg éjszakára, akkor a természetet élvezték. Amikor kempingbe mentünk, akkor kötelező volt sokszor körbegurulni, megvizslatni a többi vendéget, kinek milyen autója, felszerelése van. Biztos vagyok benne, hogy a srácok kevesebbet unatkoztak az utazás alatt, mint a lakásunkban, azt is figyelembe véve, hogy a játékaik 95%-a otthon maradt. A kedvencem az volt, amikor kb. 4 hét lakóautózás után, mikor végre megálltunk és kiékeltem a lakót, a srácok kiszálltak, és “lakóautósat” játszottak. Mintha nem ez lenne minden nap a program :)

Roli nagyon élvezte a műszaki dolgokat: vízbekötés, wc-feltöltés, áram bekötés, omnistor kitekerése, vízfeltöltés, napellenzők és hőszigetelők felrakása: mind-mind olyan program volt, amit egész egyszerűen együtt kellett csinálni. Sőt, az első 2 hétben nem is tudtam söpörni semmit, mert a srácok azon veszekedtek, hogy ki mit takarítson (ennek a vége egy törött seprű lett kb. a 10 napon).
Az egész nyár alatt egyszer se jött elő olyan hozzászólás, hogy “hol van ez vagy az a játékom?” vagy “haza akarok menni”, vagy éppen “miért vagyunk még mindig itt?” Ebben a korban tökéletesen eljátszottak egyedül, vagy egymással és ha kellett akkor a kempingekben találtak más játszópajtást. Ez is szuper hozadéka volt az útnak: a gyerekeknek muszáj volt ismerkedni, amikor más gyerekekkel akartak időt tölteni.
MI mást lehet mondani, mint amit bárki mondana ilyen helyzetben: a gyerekek imádták, a felnőttek imádták, és bár csak hosszabb időre mentünk volna. De ami késik, nem múlik… :)

Kinek való egyáltalán a lakóautózás?

Miről szól a lakóautózás? a természetről, az együttlétről de mindeközben a vastagon a magányról is, és az elzártságról. A szabadságról, és a kötetlenségekről. De persze lehet a lakóautózást sokféleképpen csinálni.

Alapszint volt, amikor régebben legurultunk egy horvát kempingbe. Lakókocsit leállítottuk szombaton, és a hazaútig a helyén maradt. Tényleg csak szállásként funkcionált, minden mást a kempingben intéztünk el, és mivel áramot is kaptunk így tényleg nem volt semmi más dolgunk, mint a tengerparton olvasgatni, meg grillezni esténként.

Ennél eggyel nehezebb volt az előre eltervezett “roadtrip”, ahol konkrét útvonalon haladtunk, konkrét előre foglalt helyeket parkoltunk le és ez előre megtervezett úton nem is változtattunk. Ekkor már szóba jött néhány kisebb-nagyobb kihívás, mint mondjuk az állandó vízkeresés, vagy wc-ürítés, vagy éppen a hol és mit vásároljunk be kérdések. Ehhez az utazáshoz se kellet túl sok gyakorlat, és tapasztalat: rengetegszer kipakoltuk az asztalokat és a székeket, elővettük a játékokat és éltük a kempingesek életét.

A nyári körutazásunk nagy része a következőképpen nézett ki: mindig 1-2 nappal előre tudtuk, hogy melyik régióban leszünk, és ahol tudtuk, hogy épp szezon van ott felvettük csomó szállásadó a kapcsolatot, és nyitva tartottuk a szemünket. Sokat néztük az időjárás előrejelzést: rossz idő lesz Olaszországban? Irány Ausztria! Esni fog a tengernél? Menjünk a hegyekbe! Főleg az elején nagyon sok energia elment a tervezéssel: vezetés közben Ildi szinte végig a különböző applikációkat vizslatta, és ötleteltünk merre menjünk. Sok időt elvett az is, hogy megismerjük az előttünk álló régiót: mit és hol lehet csinálni, merre érdemes megállni. Eleinte ez a fajta utazás teljesen komfortzónán kívüli volt, de a végére nagyon belejöttünk, és megszerettük. Óriási szabadság-érzéssel haladtunk előre, és párszor bizony előfordult, hogy a semmi közepén éjszakáztunk. És ez a következő kategória.

Svájcban kaptattunk fel a szerpentineken, és a csúcsra érve hihetetlen panoráma tárult elénk – olyan volt mint a képeslapokon: 4000 méter magas hegyek, lent a völgyben kis falvacskák, és a völgyet egy kristálytiszta folyó szeli ketté. Beleszerettem ebbe a kilátásba, és mindenképp itt akartam éjszakázni. A következő 2-3 napra már volt tervünk: az egyik legismertebb és legfelkapottabb svájci kisvárost, Davost és környékét terveztük felfedezni. Egy cuki kis kempingben töltöttünk pár napot, majd a város megnézése után kocsiba pattantunk, és vissza kanyarodtunk a csúcsra. Nem volt konkrét tervünk, vagyis hát a terv az volt, hogy ahol tetszik, ott megállunk. Ahogy egyre feljebb jutottunk, úgy jöttek egymás után az alkalmasnak vélt, és kevésbé alkalmas parkolóhelyek. Persze ezek nem igazi parkolók voltak, hanem pár négyzetméter letaposott fű, sokszor elég ferde hegyoldalon. A környéken túrázók szoktak itt parkolni, majd a túra végeztével hazamenni, de nekünk nem ez volt a célunk. Sőt, ellenkezőleg: mi pont az éjszakát terveztük itt tölteni, megnézni a naplementét, majd reggel a napfelkeltét. Elég sok megállót találtunk, amire eljutottunk a kiválasztott helyre. Viszonylag nagy placc volt, 10-15 autónak elég hellyel, és már állt ott egy másik lakóautó. Megörültünk, leparkoltunk, és nekiálltunk kipakolni. A kipakolás azonban ezeken a helyeken egészen mást jelent mint a kempingben: nincs omnisztor, nincs előszönyeg, sőt szinte semmi. Mi is csak pár széket vettünk elő, meg az ékeket: a legfontosabb dolgokat.

Miközben örültünk magunknak, és hogy mennyire bevállalósak vagyunk, egyszer csak eltűnt a másik lakóautó. Egyedül maradtunk egy hegyi parkolóban kb. 3000 méter magasan. Néha elhúzott mellettünk egy autó, és a legközelebbi bármilyen életforma amit láttunk, az pár kósza bárány volt a hegyoldalon. Kicsit – de azért nem túlságosan – megijedtünk, és elgondolkoztunk azon, hogy esetleg nekünk is tovább kellene menni. Ugyanis van egy alapszabály lakóautósok között: olyan “stellplatz”-on állj meg, ahol már vannak rajtad kívül másik is. És ebben a helyzetben mi voltunk itt az egyetlenek, sőt még az is tetézte a helyzetet, hogy az időjárás előrejelzés szerint hatalmas vihar közeledik hozzánk. Végülis döntöttünk: ott maradunk másnap reggelig. És kb. fél óra múlva sorra érkeztek a különböző lakóautók: mire lement a nap már 5-6 lakó állt velünk együtt a parkolóban. Jót aludtunk éjszaka, reggel kávézgattunk a bárányok mellett, és örömmel konstatáltuk, hogy túl vagyunk az első vadkempingezésünkön egy 3 és egy 6 éves gyerekkel. Azóta többször aludtunk ilyen helyeken, a stressz minden egyes alkalommal kevesebb volt, és a következő utunkat szinte végig ilyen helyeken tervezzük eltölteni.

Lakóautózni jó. De cserébe rengeteg konfortot fel kell adni, és sokkal macerásabb, mint egy all-inclusive tengerparti szálloda. Kicsi a hely, mindig egymás hegyén-hátán voltunk, és valami állandóan koszos volt. Szinte minden nap néztük a wc telítettségét, a víztartály ürességét és a kajánk mennyiségét. Napi szinten kellett kézzel mosogatni, és állandóan pakolni. Aki ezeket az áldozatokat képtelen meghozni, az a lakóautózás előnyeit is elfelejtheti. Nekünk bőven megérte, de biztos vagyok benne kedves olvasó, hogy van köztetek olyan, akinek ez sok. És ez így van rendjén :)

Lakóautó működése / működtetése – elindulás, felkészülés

A lakóautózásnak a lényege, a szabadság, és a mobilitás. Ehhez sok mindenre szükség van, és simán ki kell tartani a készleteinknek 4-5 napon keresztül. Nagy vonalakban a következő dolgokra érdemes figyelni indulás előtt.

Legyen felkészítve a járgány a körülményekre. Kell-e téligumi? Tankolás, ablakmosó folyadék, kötelező szerviz, műszaki vizsga, keréknyomás, világítás mind-mind legyen rendben. Ezek a legalapabb dolgok.

Aztán jöhetnek a vízzel és a fűtéssel kapcsolatos dolgok. Legyen feltöltve a víztartály, gáztartály. Működjön a bojler, lehessen meleg vizet csinálni, működjenek a csapok, kapcsolók. Természetesen a vizet hamarosan újra kell tölteni, ezért kell hogy legyen nálunk 20-30 méternyi slag, mindenféle csatlakozókkal. A wc-t is üríteni kell, amihez vannak mindenféle lebomló wc-folyadékok: nem árt ha visszük magunkkal (persze ajánlott eleve ürített wc tartállyal elindulni). Ivóvíznek a legtöbb lakóautós külön flakonokat vagy karnisztereket használ, ezeket is be kell szerezni, és feltölteni.

Ha rendben van a vizünk, jöhet az áram kérdésköre. Ez már egy nagyobb lélegzetvételű kérdés, mert itt sokféle megoldást találni. A legjobb, ha van napelem / napkollektor a kocsin, és ehhez kapcsolódva kiépítünk egy inverter-rendszert is, mert ennek segítségével gyakorlatilag teljesen függetlenek tudunk lenni. De azért azt tudni kell, hogy ennek a kiépítése olyan fél millió forint, nem is beszélve arról, hogy ha valaki bérel, akkor ez vagy van, vagy nincs: érdemes olyat bérelni, amin van. Persze lehet mobil napelemeket is magunkkal vinni, amit ki lehet hajtogatni, felrakni a motorháztetőre, de ezek hatásfoka azért nem az igazi. Ezen felül – főleg ha nincs napelemes rendszer – szükségünk van hosszabbítóra, hogy rá tudjunk csatlakozni a kiállásokra a kempingekben. Itt is kell 20-30 méternyi kábel, és pár extra csatlakozó, mert országfüggő, hogy milyen a konnektor (mi is futottunk bele olyanba, hogy a meglévő rendszerünk nem tudott csatlakozni a dugaljba, ekkor kedvesek voltak a kempingben, és adtak átalakítót, de azért ez nem mindenhol áll rendelkezésre). Amúgy a lakóautóknak 2 elektromos hálózata van. Van egy hagyományos, amit a motorban lévő akksi üzemeltet, és ezt menet közben feltölti a gép. Erről megy a szivargyújtó, meg a szokásos dolgok. És van egy másik rendszer, külön akksival ami a lakóautó lakó részéhez tartozik. Ez üzemelteti a világításokat, elektromos ablakokat, vízpumpát, és persze ebből töltjük a telefonokat, laptopokat. Napelem nélkül ez pár nap alatt lemerül, és ezután vagy utazunk kicsit, hogy újra töltsön a rendszer, vagy bedugjuk egy aljzatba, hogy ott töltsön fel.

Amikor lakóautóval utazunk, olyan mintha az egész lakásunkat magunkkal vinnénk. A lakóban alszunk, eszünk, főzünk, játszunk, fürdünk. Ehhez rengeteg kemping-kiegészítőre van szükség. A konyha legyen felszerelve igényeink szerint: evőeszközök, poharak, tányérok, lábasok, kések, mosogató dolgok mindenképp kellenek, aztán ezen felül az egyéni elvárások lépnek előtérbe: kávéfőző, grill, borospohár, turmixgép, és így tovább. Nem szeretünk a lakóautóban enni, és ha lehet mindig kipakoljuk az asztalt és a székeket, és azért nem árt ez alá egy kültéri szőnyeg se.

Az eddig felsoroltak nélkül szerintem nagyon nehéz jól érezni magunkat, de persze ezen felül is kellhet egy csomó-csomó cucc. Szerencsére ezek a dolgok a bérautókban már alapfelszereltség, de érdemes megnézni, mit adnak az autóhoz.

Ezeken az alap dolgokon túl, sok mindenre szükségünk lehet, attól függően, hogy milyen túrát akarunk, és milyenek lesznek a körülmények.
Mennyire lesz hideg, kell-e extra fűtés? Télen megyünk, fagyni fog éjszaka? Ha igen, akkor kellenek különféle takaró-fóliák, elektromos-fűtés – mivel a gáz simán elfogy 4-5 nap alatt – valamint gondoskodni kell a különféle tartályok szigeteléséről is. Nyáron, nagy melegben az extra légkondi fog segíteni, de ugye ez megint egy olyan dolog amit vagy beépítünk – sok százezer forintért – vagy olyan lakóautót bérlünk, amiben ez alapfelszereltség.

Aktív programot terveztünk? Akarunk sokat biciklizni, vagy síelni? Vagy éppen a búvárfelszerelésre lesz majd szükségünk? ezeknek mind hely kell, és csomó dolognak külön tároló-helye van a lakóautókban, vagy éppen rajtuk, mint például a hátsó biciklitartó: enélkül nehezen visszük magunkkal a bringákat.

Persze a listát sokáig lehetne bővíteni, vannak olyanok akik robogót is visznek magukkal és helyben azzal közlekednek.

Miután a lakóautót átnéztük, és felkészítettük az utazásra, végig kell gondolni a kaja-bevásárlást. Teljesen változó a hűtő méret: a 30L-estől a 120L-esig mindennel találkoztam már. a legtöbben sok száraz alapanyagot visznek magukkal, tésztákat, konzerveket és rengeteg zöldséget és gyümölcsöt. Ezek mellé jöhetnek a hűtős dolgok, húsok, tejtermékek, majd a sörök borok, ilyesmi. Amikor közel szoktunk érni valamelyik országhatárhoz, mindig átgondoltuk, hogy hol érdemes bevásárolni. Pl. mielőtt átjöttünk Svájcba, feltöltöttük a készleteinket Ausztriában, és gyakorlatilag egy héten keresztül csak pékségben kellett mennünk. Persze lehet étterembe is menni, de valahogy ritkán vitt rá minket az élet: sokszor inkább grilleztünk a szabad ég alatt, és max. egy kávézóba ugrottunk be, hogy valami frissítőt vegyünk magunkhoz, úgyse tudjuk magunkkal cipelni a normális kávégépünket.

Szóval nagyjából ennyi. :D
Azért van meló a pakolással, főleg ha hosszabb időre tervezünk utazni.

Lakóautó működése / működtetése – utazás, vezetés

A vezetési élmény eléggé függ a lakóautó méretétől. Tavaly nyáron olyan 2000 km-t tekertünk bele egy félig integrált lakóautóba, ami eleve elég nagy méretű. A legtöbb lakót simán B-s jogsival lehet vezetni, de azért a nagyobbak vezetéséhez nem árt a tapasztalat, főleg amikor pár centi van csak a betonfaltól.

Mindenképpen kell egy speciális GPS, se a google maps se a Waze nem lesz jó, vagyis hát jó lesz 98%-ban, csak előfordulhat, hogy bevisz olyan utakra, falvakba ahol egész egyszerűen nem férünk el. A hidakról, felüljárókról nem is beszélve. Van pár szuper kamionos, vagy éppen lakóautós gps, amiben be lehet állítani az autó magasságát, szélességét, súlyát és ezt figyelembe véve tervezi meg az utunkat.

A vezetőfülke elég magasan van, üdítő érzés volt így ülni, és rálátni a forgalomra. Azonban középső tükör nincs, vagyis hát van, de abban a lakóautó belső részét lehet csak vizslatni. Az elején elég sokszor akartam ezt a tükröt használni, és meglepődtem, hogy egy ágyat látok benne.

A lakóautók nagy része azért szélesebb mint egy átlagos autó, ezért eléggé kell figyelni a belógó dolgokra, táblákra, fákra. És mivel az autó hátulja is bőven kinyúlik a hátsó kerék után, így úgy fordul mint egy busz: elfordulsz balra, a hátulja meg megy ki jobbra. Elég sokan visznek el így parkoló autókat, táblákat, postaládákat.

Eddigi kalandjaink alatt a kis olasz hegy falvak okozták a legtöbb fejtörést. Sokszor nincs járda, és a házak kőből vannak, így tényleg centizgetni kell valamint párszor becsuktuk a tükröket is, annyira kevés volt a hely.

Összehasonlításképpen, egy Ford Focus vagy egy Skoda Octavia kb. 5 méter, míg a lakóautók között nem ritka a 7-7,5 méter hosszú dromedár se. Ezekkel ezért nehéz manőverezni, parkolni, de a legnagyobb szívás a tolatás. Ez általában 2 emberes mutatvány. Azonban a kisebbekkel elég könnyű bánni: legutoljára egy 6 méteres camper-t béreltünk – nekem ez a kedvenc koncepcióm, méretem, stílusom, és miegymás – és ezzel gyerekjáték volt a közlekedés.

Az utazásnál számolni kell azzal, hogy egyértelműen lassabbak leszünk. A max sebessége ezeknek az járgányoknal 110-120 km/óra, és ez autópályán elég lassúnak számít. És mivel egy lakásnyi cucc van nálunk, mindenféle poharak, tányérok, és más törékeny eszközök, ezért nem is nagyon igényli az ember a száguldást.

Lakóautó működése / működtetése – szálláskeresés, megállás: hol lehet éjszakázni?

A megállás, éjszakázás a lakóautózás sava-borsa. Ha jó helyet találunk, életre szóló élményben lehet részünk, míg egy túlzsúfolt, vagy zajos parkoló napokig elronthatja a kedvünket. A megoldás egyszerű, de egyben nehéz is: kereső-munka szükséges! Már sokszor keltünk útra, és különféle módon intéztük a szálláskeresést. Persze sok esetben be kell vállalni a zajos parkolókat, pl. ha egy távoli cél felé haladunk, és a lényeg, hogy odaérjünk minél hamarabb. Ilyen is van, de ezek az éjszakázások tényleg csak az alvásról szólnak, és nem nagyon szoktuk túlszofisztikálni a dolgot.
Eleinte nagy vagányan mindig csak a következő napra láttuk előre, hol fogunk megállni éjszakára. Ez amúgy király érzés volt, teljesen szabadok voltunk, de mikor elindultunk reggel, azt se tudtuk, hogy balra forduljunk, vagy jobbra. Az autóban bújtuk az applikációkat, és sakkoztunk az útvonallal. Elég sok idő elment így, bár kétségtelen, hogy ez volt a legrugalmasabb utazásunk.

Előfordult olyan is, hogy előre lefoglalt útvonalon mentünk – igen, a kempingeket is le lehet foglalni előre, sőt főszezonban ajánlott is jó néhány helyen. 2-3 naponta új helyre mentünk, és nem kellett aggódni azon, hogy mi az útvonal. Nagyon könnyű volt ezt megszervezni, viszont kicsit hiányzott belőle a szabadság-érzés: pont az egyik lényegi eleme a lakóautózásnak. Itt a legnagyobb veszély a rossz idő lehet: nem túl örömteli napokon át ülni a lakóautóban, miközben kint szakad az eső.

Egyik alkalommal úgy döntöttünk, hogy nem foglalunk semmit hanem amikor megérkezünk a cél-környékre, akkor megállunk ott, ahol tetszik. A városba befelé menet láttam egy szuper jó parkolót egy folyóparton, és állt már ott 1-2 lakóautó. Nagyon megtetszett, de úgy döntöttünk keresünk jobb helyet. Közel 2 órát elcsesztünk a városban fel-alá gurulászva, de végül visszamentünk a folyópartra.

Tipp: érj oda időben! nem egyszer volt olyan, hogy kinéztünk egy szuper helyet, odagurultunk – és néha simán kell 20-25 perces extra kitérő egy szép helyen lévő parkolóhoz – és kiderült, hogy a hely foglalt. Az igazán érdekes helyeken 1-2-3 parkolóhely van, és ha későn érkezünk, előfordulhat, hogy nincs hely. Múlt héten is belefutottunk egy ilyenbe: 2 fáradt gyerekkel jutottunk fel a hegycsúcsra, és láttuk, hogy nincs hely. Este fél 8 volt, és ekkor kellett villámgyorsan alternatív helyet keresni. Kihívás volt, nem kicsit.

Jelenleg a következő kompromisszumos megoldást preferálom: előre kinézünk csomó kempinget, vagy “Stellplatz”-ot, és felrakom egy térképre őket (pl. a Google Maps-nek van erre hatékony megoldása). Ehhez persze sok kutatás, fórumozás szükséges de a végeredmény egy bármikor elérhető térképes lista, amiből ki lehet választani a legközelebbi, vagy legszimpibb szálláshelyet.

Tipp: Érdemes telefonálni, vagy email-t írni. Az utóbbi utakon mindig felvettük a kapcsolatot 2-3 kempinggel a tervezett útvonal mentén, és így tudtuk, hogy hol van szabad parcella, vagy hol van épp teltház. Ennek ellenére volt, hogy odamentünk olyan helyre, ahol mondták a telefonban, hogy nincs hely, de mi megpróbáltuk, és láss csodát volt lemondás. Rugalmasság fontos :)

A cikk hamarosan a következő témákkal fog bővülni:

  1. Lakóautó működése / működtetése – megérkezés, ki,- és bepakolás
  2. Lakóautó működése / működtetése – egy helyben lét, üzemeltetés
  3. Tényleg ennyire olcsó lehet a lakóautózás? Tanácsok és buktatók
  4. Gyakorlati tippek és trükkök (appok, térképek, lakóautós közösség)
  5. Buktatók, amiket mindenki el akar kerülni
  6. Helyi szabályozások, avagy lakóautózás különböző országokban

Ha tetszett, mentsd el magadnak Pinterest tábládra!

Hozzászólások:

  • István szólt hozzá:

    Nagyon jónak tartom az eddig leírtakat. Szerintem jó támpontot és komoly segítséget ad annak eldöntéséhez, hogy kinek milyen irányban érdemes gondolkodni a lakóautó bérlés, vagy vásárlás esetén.

    • Péter válaszolt:

      Köszönjük István!

  • Detti szólt hozzá:

    Várom a folytatást! Két kisgyerekkel először voltunk lakóautózni a nyáron, szuper volt, de a klasszik hibákat is elkövettük…

  • Kati szólt hozzá:

    Most csatlakoztunk a csoporthoz,szeretnénk lakóautót venni,építettni, sok jót,hasznosat olvastam,62évesek vagyunk,úgy jártuk be európát hogy a Fiat Skudóba két matrac,bicigli..Most már kellene a kényelem köszi

  • Katona Béla ( Lazy) szólt hozzá:

    Szia Péter !
    Péter tök jókat írsz én is 5-6 éve lakózom és teljesen egyetértek a leírtakkal,
    szerintem egy kezdőnek nagy segítség az írásod.

  • rabb szólt hozzá:

    Gratulálok a részletes és átélhető, maximálisan szakmai beszámolóhoz.

  • PÁgi szólt hozzá:

    Sziasztok!
    60 éves kényelmes komfortzónájából kilépni lészülő pár vagyunk. :)
    Most nyáron megyünk először bérelt autóval. Nagyon klassz dolgokat írtok, amire mi kezdők tényleg nem is gondolunk. Úgyhogy mindent jegyzetelünk……

  • Aida szólt hozzá:

    Sziasztok,

    Idén nyáron indulunk először lakóautózni 2 gyerkőccel, ès minden infónak nagyon örülök. Ez a cikk is hatalmas segítség volt, ìgy kérdezném, hogy mikorra várható a folytatás?
    A hasznos applikációk kifejezetten érdekelnének.

  • Gabriella szólt hozzá:

    Köszönöm a sok hasznos infót.
    Idén nyáron lesz az első kirándulásunk a családdal ( anya+apa+Maja aki 5éves).
    Ha van esetleg egy belföldi, részletes és kipróbált útvonalatok szívesen fogadnám

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címed nem fog sehol publikusan megjelenni.