Arany háromszög túra és néhány közlekedési jótanács

A kisbuszunk a hotelnál vett fel minket a félnapos túrára a többi 5-6 kiránduló mellé. Az útvonal bejáratott, és a szöveg is. Sofőrünk elnyomja ugyanazt a poént – szerintem ma már legalább harmadszor – ugyanazzal a gépies lelkesedéssel. Megtudtunk pár hasznos információt az országról, vulkánokról és a környékről. Mindenkinek ajánlok legalább egy szervezett utat, mert annyira nem drága és mégis megmutatja a lényeget, valamint sok járulékos információt is lehet szerezni. Az egyetlen negatívum az időhöz való kötöttség volt, mert a megállóhelyeken lévő időbeosztások az átlagemberhez lettek alakítva – ha valami jobban tetszik neked mint másoknak, akkor is menni kell tovább. Elsőnek átautóztunk a Þingvellir Nemzeti Parkon, mely magába foglalja az amerikai és eurázsiai lemezek közötti törésvonalat, valamint innen ered a világ legelső parlamentje is (930-ból eredeztethető Alþingi-ből – persze ezen lehet vitatkozni).

A Thingvellir nemzeti park

A Thingvellir nemzeti park

A park emiatt lett park, nem a természeti látványosságok miatt, hiszen a törésvonal amúgy is átszeli az egész szigetországot. Már a szervezés alatt jó párszor nehézségbe ütköztem az elnevezések kapcsán – mintha eldobták volna a Scrabble elemeket és ami kijött belőle az lett a neve. Néha egy 25-30 karakterből álló város nevét egy betű különbözteti meg az ország másik végén található gleccser nevétől. Megálltunk 1-2 helyen fotózni pl. a legnagyobb természetes tónál (Þingvallavatn). Nincs szmog, felhő vagy köd. Csak hideg. Mivel a nap sem megy le ezért hihetetlen távolságokat belátni szabad szemmel. Jó 1,5 órás utazás után elhaladtunk Geysir mellett, sajnos épp nem láttuk kitörni. Sebaj, majd visszafele! Célunk a Gulfoss vízesés volt.

Gulfoss vízesés

Gulfoss vízesés

Hetekkel ezelőtt – a képeket nézegetve – nem tudtam felfogni hogyan is működhet, de itt végre világossá vált: 2 vízesés robajlik egybe (11 és 21 méter magas, 20 méter széles) ezzel alkotva az egyik legtöbb turistát vonzó látványosságot. Kezdett sötétedni, így hiányzott az állvány, de ennek ellenére sikerült pár jó képet lőni. Egészen le lehetett menni a vízeséshez.

Gulfoss vízesés

Gulfoss vízesés

Bár ehhez el kell menni mellette, ahol szinte folyamatosan „esik az eső”. Hihetetlen a hang, és a látvány! Sajnos útitársaink ezt máshogy gondolták, így már rég bent ült mindenki a kocsiban, amikor mi még nagyban jópofiztunk. Egy gyors – és kötelező – ajándékbolt látogatás után visszafelé vettük az irányt a világ összes gejzírjének nevet adó Geysir felé a Haukadalur völgybe, ahol szomorúan konstatáltuk, hogy nem működik tovább. Már pár éve teljesen kihalt az állandó földmozgások miatt. Sebaj, mellette ott a társa: Strokkur. Szintén a Hvítá folyóból táplálkozik, és 4-8 percenként lő a levegőbe.

Strokur gejzír hőforrás

Strokur gejzír hőforrás

Ez a környék nekem különösen tetszett: a földből a legkülönbözőbb helyekről áradt a hófehér gőz, és a talaj számomra teljesen ismeretlen színekben pompázott – valahogy így képzelnék el egy Mars-expedíciót. Közben a gejzír is kitört párat és talán szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy ebben a késői órában (kb. este 10 lehetett) nem volt senki más rajtunk kívül. Érdekes természeti képződmény, fura hangokat ad ki, közben fel-le emelkedik a vízszint s egyszer csak ha már elég erőt összegyűjtött kilövi a forró vizet. Mintha egy szörny lenne a víz alatt ami erőt gyűjt a támadáshoz aztán hírtelen nekivág. Mellette pedig olyan türkizkék vizű tavat láttunk, hogy csak na!

Gejzír

Gejzír

Biztos valami kémiai reakció eredménye. A környéken főleg megújuló energiát használnak – főleg a talaj melegét használják fűtésre / melegítésre – turbinák meghajtására.

Gejzír hőmérséklete

Gejzír hőmérséklete

Emellett sok üvegházat is tartanak, amiket folyamatosan fűtenek, így mindig van friss gyümölcs. Érdeklődtünk, fotózgattunk, aztán újra behuppantunk a kocsiba. Innen Reykjaviknak vettük az irányt, útba ejtve az ország legnagyobb erőművét, melyben szintúgy csak (!) a talajból feltörő hőt használják. Ide állítólag elég közel lehet jönni és nem zárják el úgy, mint más országban – bár nem is nukleáris energia…

Éjfél után értünk vissza a szállásra – a napot már nem lehetett látni, de közvilágítást sem kapcsoltak még. Zárásképpen jött az ablakok eltorlaszolása. Bár fáradtak voltunk, mégiscsak sötétséghez szoktunk a nap ezen szakaszában.

Reykjavik éjszakai világosságban

Reykjavik éjszakai világosságban

Közlekedés, autóbérlés:

Thingvellir Nemzeti Park térképe

Thingvellir Nemzeti Park térképe

A bérelt autót házunkhoz kértük, amit általában ingyen odahoznak (a reptéri transzfer drága, 3600 – 4000 ISK). Sokat gondolkoztunk, hogy mi legyen a megoldás és hogyan abszolváljuk az utazás kérdését. Pár országban már béreltünk autót és megszoktuk a 20-30 dolláros alapdíjat. Mint sok minden másban, Izland itt is kitett magáért:

  • Az országnak egy igaz főútja van az 1-es út, avagy „Ring Road” (1339 km hosszú), helyiek Hringvegur-nak hívják. Körbemegy a sziget legnagyobb településeit érintve (mindössze 6 városnak van 10.000-nél több lakosa). A sziget belsejében amúgy sem lehet utat építeni, mert az egészet hatalmas hegységek, gleccserek és vulkánok taglalják. Van olyan ideiglenes útszakasz az ország belsejében, ami csak néhány hétre (!) van megnyitva egész évben.
  • A lakosság több mint fele hisz az elf-ekben – bizonyos utakat azért építettek kerülővel hogy elkerüljék az elf-ek feltételezett lakhelyét.
  • A legtöbb lakott település délen, dél-nyugaton található a hőforrások miatt. Az ország többi részén alig található pár apróbb falu.
  • Még ha akarnának, se tudnának vasúti összeköttetést, vagy jobb úthálózatot kiépíteni, mivel a könyörtelen tél minden évben tönkretenné. Van elég dolguk a meglévő utakkal.
  • A többi út milyensége nagyon változó, így négykerék meghajtásos autó ajánlott az úgynevezett „gravel road”-okra. A térkép, amit vettünk nem volt túl megbízható, ugyanis hatalmas különbségek vannak a kategórián belül: van ahol lehet haladni 70-80-nal, azonban a másik véglet is megtalálható és öttel kell átdöcögni egy 40 centi mély patakon.
Autó, tükör és homok

Autó, tükör és homok

  • Alternatíva nagyon nincs – fizess. Amikor elsőre megnéztük a kocsi bérlés árait majdnem leestünk a székről: 4 napra több mint 100.000 FT jött ki. Végül is találtunk olcsóbbat, de sokáig kellett keresni (autóbérlés).
  • A turista látványosságokat egy egyezményes táblával jelölik, érdemes ezeket keresni.
Turisztikai látványosságot jelző tábla

Turisztikai látványosságot jelző tábla

  • Külön weblap is készült a szigeten való vezetésről. Érdemes megnézni, Izlandon a legmagasabb az egy főre jutó halálos balesetek aránya.

Még a repülőn szembesültem azzal a ténnyel, hogy az autóbérléshez használt jogsihoz a lakcímkártya elengedhetetlen feltétel. Persze nekem ez nem volt így reggel, mire megjött a srác már legalább 4 fedő sztorim volt, hogy miért is alakult így az életünk, de aztán el se kért semmit. Hihetetlen, de egy darab aláírásért cserében a kezembe nyomta egy régebbi Suzuki Vitara kocsi összes kulcsát.

4x4 terepjáróbérlés Izlandon

Autóbérlés Izlandon

Gyorsan eltepertünk a buszállomásra felvenni az állványomat, betáraztunk elemózsiát és készen álltunk a nagy kalandra.

Fontos információ – Tankolás

Este hazafele majdnem kifogytunk a benzinből, s egészen visszakocsikáztunk Reykjavikba, mire újra feltöltöttük a járgányt. Pár héttel korábban történt az eset, hogy éppen Skóciában akartunk kocsit bérelni, ahol deposit-ot szoktak a kocsira rakni. Ekkor csak blokkolják a pénzt a számlán, s feloldják, ha minden rendben zajlott. Na, nekem a bankom ezért az ügyletért leblokkolta a kártyámat, amíg oda nem telefonáltam. A nap folyamán az Ildi és az én kártyámmal is próbáltunk tankolni, s az automata nem fogadta el – egyből párhuzamot vontunk a korábbi eseményekkel. Magyarul: a bank úgy vélte ez illetéktelen próbálkozás és letiltotta a kártyánkat. Ezzel mindösszesen az volt a gond, hogy a benzinkutak nagy részében csak kártyával lehet fizetni, nincs is alkalmazott, csak egy sima fizetőautomata. Tehát erősen ajánlott több bankkártya készenléte, bank informálása valamint az, hogy az ember gondoljon előre a tankolásokra és alaposan tervezze meg az útvonalát! A benzin ára itt is változó. Érdemesebb Reykjavik környékén tankolni, az ár 230 – 250 ISK / liter körül ingadozik.

A sorozat további cikkei:

  1. Felkészülés, megérkezés, Reykjavik
  2. Arany háromszög túra és néhány közlekedési jótanács
  3. Izland – észak-nyugati régió
  4. Izland – középső és déli régió
  5. Izland – dél-keleti és déli-nyugati részei
  6. Izland – keleti és északi régió, gasztronómia
  7. Izland – válaszok gyakran ismételt kérdésekre és egyéb tippek

Hozzászólások:

  • Útvonaltervező szólt hozzá:

    A leírtak alapján csodálatos az ország, de még itt is érhetik meglepetések az embert. Én minden esetre tervezek ide egy utazást és nagyon sokat segített ez a bejegyzés. Köszönöm ezt a hasznos leírást!

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címed nem fog sehol publikusan megjelenni.