Autókölcsönzési tippek és tapasztalatok

Ha vesszük az utazáshoz kapcsolható nagy hármas szolgáltatási kört – repülőjegy, szállás és autóbérlés – akkor messze az autóbérlésnél találkozhat az ember az országonként és kölcsönző cégenként legeltérőbb szabályozásokkal, a hozzájuk tartozó legnagyobb árkülönbségekkel, messze a legtöbb rejtett költséggel és összességben a legnagyobb buktatókkal is. A téma így elég komplex, ami talán a cikk hosszából is látszik, de remélem sikerül egy átfogó képet adnom mindenkinek.

Az elmúlt nagyjából egy évtizedben, a világ több táján, több tucatszor béreltem autót. Volt, hogy olcsó kisautót, volt, hogy sok személyes kisbuszt. Volt, hogy nagy világcégtől, volt, hogy helyi, kis irodától. Volt, hogy pár napra, volt, hogy majdnem 2 hétre. Volt, hogy előre foglaltunk, de volt olyan is, hogy csak úgy besétáltunk az ajtón… és még sorolhatnám a különböző változatokat, de a lényeg, hogy kipróbáltuk az autóbérlés majdnem minden opcióját.
És mégis, ennyi „tapasztalat” után a mai napig nincs egy bevált receptem arra, hogy hogyan lehet az igényeinknek megfelelő legolcsóbb autót a legegyszerűbben megtalálni. Mert a lényeg úgyis az, hogy mennyi az annyi. És sajnos pont ez az a része az autókölcsönzésnek, ami miatt olyan kiszámíthatatlan az egész. Annyi opció, tényező és annyi kiegészítő szolgáltatás van ugyanis, és ezeket annyira más és más árakon adják a különböző kölcsönző cégek, hogy Stephen Hawking legyen a talpán, hogy átlássa azt.

De mi is az a rengeteg tényező, ami befolyásolja az autókölcsönzés teljes költségét?
Az olyan magától értetődő változókon kívül, mint a bérlés időtartama és autó kategóriája, olyanok, hogy:

  • van-e előre foglalásod,
  • ha igen, akkor kin és/vagy min keresztül (közvetítőn vagy a cég weboldalán),
  • napokra vagy hetekre foglalsz (1 hét olcsóbb, mint 5 nap),
  • a foglalásba beleesik-e hétvége vagy ünnepnap (extra díjat számolhatnak fel érte),
  • a nyitvatartási idő alatt adod-e le az autót (ha nem, azért extra díjat számolhatnak fel),
  • reptéren van-e a kölcsönző iroda vagy valahol a városban (reptéri illeték),
  • ugyan ott adod-e le az autót, mint ahol kibérelted,
  • mivel fizetsz, bankkártya vagy hitelkártya,
  • milyen szintű biztosítást kötsz,
  • hány ember fogja vezetni az autót (második és harmadik sofőrért extra díj),
  • akik vezetik, azok hány évesek (25 év alatt extra díj),
  • hány kilométert tervezel megtenni (korlátlan kilométerrel vagy van napi limit),
  • kell-e GPS, gyerekülés, tetődoboz vagy hasonló kiegészítő.

A lista hosszán kívül a gond ezekkel az, hogy nincs rájuk minden esetre vonatkozó állandó szabály. Az elszámolás cégenként, országonként, de akár irodánként is változhat, és ha az autóbérlést országoktól vagy cégektől függetlenül, általánosságban nézzük, akkor pont ez az, ami olyan átláthatatlanná teszi. (Ez nem vonatkozik persze azokra, akik évek óta ugyan ott, ugyan olyan opciókkal bérelnek autót, mert ők természetesen nem találkoznak ezekkel az eltérésekkel.)

De akkor mi a megoldás?
A legjobb megoldás szerintem, hogy legyél tisztában a buktatókkal és tudd, hogy mire számíthatsz. Éppen ezért a következőkben végigmegyek a felsorolt tényezőkön, leírom tapasztalataimat, és hogy mire kell mindenképpen figyelned. Látni fogod, hogy több helyen a saját tanácsaimat fogom megcáfolni és rá ellenpéldát mondani, ezzel is igazolva az autóbérlés átláthatatlanságát.
Ha mostanra nagyon elvettem a kedved, ne csüggedj, hamarosan tisztul a kép. :)

Foglalás

Foglaljunk előre vagy sem? Röviden a válasz, igen! 99%-ban igaz, hogy előre foglalással jobban járunk.

Nem velem történt meg a következő történet, de ide tartozik és nagyon tanulságos. Egyszer volt, hol nem volt, egy ismerősöm nyaralni ment. Tervben volt, hogy bérelnek autót, de mivel nem tudták előre, hogy mikor, hány napra és milyet, nem foglaltak előre, csak megnézték az árakat, hogy mégis mire számítsanak. Gondolták, majd személyesen intézik a dolgot. Így is történt, egyik nap mikor aktuálissá vált az autókölcsönzés bementek a helyi irodába. Meglepetésükre az irodában kapott ár többszöröse volt a korábban az interneten látott áraknak. Ezt szóvá is tették, de az iroda alkalmazottja azt válaszolta, hogy ő a rendszerben csak ezeket az árakat látja, amiből engedni nem tud, de ha hoznak foglalást, akkor azon az áron fogják az autót megkapni, ami a foglaláson szerepel. Történetünk főszereplője talpraesett ember volt. Az irodában megköszönte a segítséget, majd elindult, hogy keressen a közelben egy internet kávézót. Nem is kellett sokáig mennie, az irodával átellenben talált is egyet. A géphez ülve, a korábban használt weblapot felkeresve, megkönnyebbülve látta, hogy a korábbi, jóval kedvezőbb ár még mindig elérhető. Pár kattintás, egy nyomtatás és pár perc múlva már kezében is volt az új foglalása. Visszatérve a kölcsönző céghez, az alkalmazott meglepődve, de készségesen kiadta a bérelt autót a foglalásban szereplő áron, a cég által kínált ár töredékéért.
A tanulság az előre foglaláson túl az, hogy érdemes közvetítői, un. gyűjtő oldalakon is keresgélni, mert ugyan úgy, mint a repülőjegyeknél, nem ritka, hogy egy-egy közvetítő cég még a konkrét cég lista árainál is kedvezőbb árat tud adni. Saját tapasztalataim az ilyen oldalakkal sajnos nem ilyen jók, jellemzően inkább az adott cég weboldalán szoktam keresni és foglalni, de persze soha nem lehet tudni, próbálkozni mindig lehet.

Ha eltekintünk az előbb említett közvetítői áraktól, akkor, ha másért nem a pár dolláros kedvezményért érdemes online foglalást csinálni, mint például Amerikában az Enterprise kölcsönzőnél, ahol a kedvezmény konkrétan azért jár, hogy az adataidat helyettük te viszed fel a rendszerbe a foglalás készítése közben.

Tehát online foglalni jó dolog, amiért akár konkrét kedvezményeket is kaphatunk, de ezen kívül tökéletes arra is, hogy egyszerűen és gyorsan össze tudjuk hasonlítani különböző cégek ajánlatát és árait. Ugye? Sajnos nem feltétlenül.

Mi a baj az online foglalással?

Egyszóval a rejtett költségek. Kicsit bővebben pedig az, hogy a foglaláson szereplő összeg csak tájékoztató jellegű. Irányár, ami a kölcsönzés pillanatában még változhat és tapasztalataim szerint változni is fog. Az elsődleges árat a rendszer a weblapon megadott adatok alapján (bérlés időtartama, autó típusa, sofőr életkora, stb…) kalkulálja, viszont nem számol a kiegészítő díjakkal és költségekkel. Így pedig, hogy csak irányárakról beszélünk nagyon nehéz több cég ajánlatát összehasonlítani.

Viszont van egy jó hírem. Az online foglalás teljesen ingyenes és bármikor visszamondható. Sőt, vissza se kell mondani, mert maximum nem megyünk a kocsiért. Általában a foglalás végén csak egy nevet és egy e-mail címet kell megadni és a foglalás részletei – egy foglalási számmal – már meg is érkeznek a postafiókunkba.
Adott a kérdés, miért ne csinálhatnánk ugyan arra az időtartamra X különböző cégnél X különböző foglalást? A foglalási számmal a kezedben pedig már tudsz pontos információt kapni, akár személyesen, akár telefonon.
Reptereken általában egyszerűen megy ez, mert a kölcsönző cégek rendre egymás mellett helyezkednek el. Ilyenkor csak végig kell menni rajtuk és tisztázni a foglalásban nem szereplő, extra költségeket. Ezekről részletesen a következőkben.

Az valóban kényelmes, hogy a reptéren, egy helyen az összes kölcsönzőtől lehet ajánlatot kérni, viszont ennek megvan az ára is. Ez pedig az úgynevezett reptéri illeték. Reptéren bérelt autóra ugyanis reptéri illetéket számítanak fel.
Itt érdemes számolgatni, mert ha több napra visszük az autót, akkor érdemes lehet taxiba ülni és valahol a városban bérelni, megúszva így a naponta felszámolt illetéket.

Nyomós érvem nincs az ellen, hogy miért ne csináljunk legalább 1-2 előre foglalást. Mégis, velem többször előfordult, hogy a nélkül indultam útnak. Ha ismerjük a helyi viszonyokat, tudjuk például, hogy holt szezon van, és hogy inkább a kölcsönző cégek fognak utánunk kapkodni, akkor lehet kockáztatni. Sőt talán még alkudni is. Nagy világcégnél, ha nem is engednek az árból, de adhatnak eggyel magasabb kategóriájú autót vagy hozzácsaphatnak extra kilométert az esetleges napi limithez. Kis helyi cégeknél pedig bármi előfordulhat. Egy kis alkudozással komoly pénzeket is megspórolhatunk. Kolumbiában egyszer például annyira jól ment az alkudozás, hogy a helyi kis cég a listaárból elengedett vagy 20-25%-ot.

Bérlés időtartama, hány napra béreljünk?

Itt, amit érdemes tudni, hogy általában olcsóbb egy egész hétre bérelni, mint 5 vagy 6 napra. Van, hogy ez hasznos, vagy, hogy nem. Ezt mérlegelni kell. Csak azért mert kevesebbe került, nem biztos, hogy tényleg megéri. Mi van például, ha a bérelt kocsiért parkolást kell fizetni.
Ilyen esetben az lehet a megoldás, hogy az egy hétre bérelt autót 5 nap után visszavisszük a céghez. Nyilván olyat nem mondhatnak, hogy még nem lehet leadni.

Amire érdemes még odafigyelni:

  • a kölcsönzés díját napokra számolják és semmivel nem olcsóbb, például 2 nap helyett másfél napra, bérelni az autót,
  • hétvégi napokra a cégek extra díjat számolhatnak fel,
  • ha nyitvatartási időn kívül adjuk le az autót, azért is extra díjat számolhatnak fel.

A jó hír viszont az, hogy a bérlési időtartamokra vonatkozó árakat könnyen ellenőrizhetjük bármely cég online felületen.

Milyen autó kategóriát válasszunk?

Bérlésnél – hacsak nem az ajtón sétálsz be és nem mutatsz rá egy autóra – nem tudhatod előre, hogy a választott kategórián belül pontosan milyen márkájú autót fogsz kapni, így legtöbbször a kategóriaválasztást nem márka és típus, hanem méret alapján történik. A kategória leírásnál adnak pár márka és típus példát, de ezek ritkán egyeznek meg a tényleges autó flottával.
Az esetek többségében adott, hogy minimum milyen kategóriás autóra van szükségünk. Adott például az utasok száma, de mellette feledjük a csomagok számát és méretét sem. A kategória leírásoknál az autó típusok mellett szerepelnek az adott kategória kapacitásai is.

kategóriák autóbérlésnél

Vannak cégek, ahol akár 10-12 különböző autó kategória közül is tudunk választani, úgy mint:

  • Economy (a legkisebb, az abszolút legolcsóbb választás),
  • Compact (egy kicsivel már jobb),
  • Midsize (kis családi autó)
  • Standard (közepes családi autó),
  • Fullsize,
  • Premium, SUV, Luxury… (felső kategóriás autók)

… csak hogy a legfontosabbakat említsem.

Két kategória között az árkülönbség ránézésre elég alacsony, naponta alig pár euró vagy dollár (1.000 – 2.000 Ft), ami miatt az ember könnyen elcsábulhat, hogy pár ezer forintért már mennyivel jobb autót kapna. Ez igaz, de választás előtt érdemes mérlegelni, hogy tényleg szükségünk van-e arra a magasabb kategóriás autóra. A ránézésre pár ezer forintos különbség egy hosszabb bérlési időre súlyosan megdobhatja a végleges bérlési költséget. Nem beszélve arról, hogy nagyobb autó többet is fogyaszt, tehát drágább tankolni is.

Megosztanék egy személyes történetet, amikor 10 napra béreltünk autót 4 személyre rengeteg csomaggal. Foglalás közben rengeteget vacilláltam, hogy bevállaljuk-e az egyel nagyobb autót, de végül a magasabb költség miatt úgy döntöttem, hogy nem. És milyen jól is döntöttem, mert az autó átvételekor derült ki, hogy kifogytak az általam választott kategóriából, így automatikusan és teljesen ingyen eggyel nagyobb kategóriájú autót kaptunk, ami meg már egy SUV terepjáró volt. Mondanom sem kell, imádtuk az autót. :)

Mivel fizessünk?

Mi magyarok hitelkártya kérdésben eléggé el vagyunk maradva nyugati szomszédainktól. Más szemszögből nézve nem nevezném ezt negatívumnak, viszont sajnos ez mindenképpen hátrányt jelent, ha autóbérlésre adjuk a fejünket. Hitelkártyával ugyanis sokkal egyszerűbb – és néha olcsóbb is – az egész.

Az első és alapvetően fontos dolog, hogy legyen egy bármilyen dombornyomott kártyánk. E nélkül ugyanis szóba se állnak velünk… vagy legalábbis nem valószínű, bár erre is tudok ellenpéldát. :)

Egy dombornyomott folyószámla kártyával tehát már tudunk autót bérelni, viszont ilyen esetben rendelkezésre kell, hogy álljon a letét összege (deposit) a bankszámlánkon. Ezt az autókölcsönző cég a foglalás idejére letétbe zárolja a számlánkon, ami akár több százezer forintot is jelenthet.
A letétet a kölcsönző cég egyrészt biztosítási fedezetnek, másrészt különböző ki nem fizetett büntetések (parkolás, gyorshajtás) kiegyenlítésére foglalja le.
Hallottam több olyan esetet is, amikor a kölcsönző cég a zárolt letéti összeget hetekig nem oldotta fel – mondván büntetési csekk még most is érkezhet – sőt utána is csak többszöri e-mail és/vagy telefonhívás után volt hajlandó azt megtenni. Ezek a hallomások alapján általában kisebb, európai kölcsönző cégek voltak.

Bérlés szempontjából egy folyószámla kártyánál mindenképpen előnyösebb egy hitelkártya, ami megszabadít minket az egész letét zárolás mizériától. A hitelkártyán ugyanis nincs pénz, amit zárolhatnának, helyette csak egy nyitott tranzakció kérelem érkezik rá.
Ezen felül a hitelkártyának lehet egy még nagyobb előnye. Bizonyos kártyák esetében a bank fedezi a biztosítási költséget. Ez bankoktól és kártyáktól függ, bár szerintem leginkább Amerikában jellemző, ezért itt nem is részletezem. Meg nem is tudnám. :)

Update: Annak ellenére, hogy könnyebb és kényelmesebb hitelkártyával bérelni, azt mégse ajánlom senkinek, hogy csak azért, hogy autót béreljen hitelkártyát váltson ki magának. A dombornyomott kártya viszont elengedhetetlen.

Ha már a kártyáknál tartunk, csak egy mondat erejéig kitérnék a nemzetközi jogsira is, mert ez is gyakori kérdés szokott. Igaz, ez inkább anno a rongyosra használt, műanyag tokban hordott, kétoldalas papír-jogsik korában volt jellemző. A mai plasztik kártyánkat ugyanis már az egész világon elfogadják, így külön nemzetközi jogsira nincs szükség. Nekem legalábbis soha nem volt, soha nem is kérték.

Milyen biztosítást kössünk?

Végre egy kérdés, amire egyértelmű választ tudok adni. A legmagasabbat, vagyis full coverage, azaz teljes körű biztosítást! Szerintem ezen nem érdemes senkinek sem spórolnia.
Maga a biztosítás nagyon nem olcsó. Nagyságrendileg elérheti akár az autó napi bérleti díját is, mégis, azt mondom, ezen nem szabad spórolni, de főleg nem kockáztatni. Egy balesetben könnyen több milliós kár is keletkezhet és az utolsó dolog, amivel egy ilyen szerencsétlen szituációban foglalkozni akarsz, hogy honnan teremted elő az okozott kár költségét. Szerencsére viszont ezzel kapcsolatban személyes tapasztalatom nincs.
Nálam ez alapszabály, autót mindig és kizárólag csak full coverage biztosítással bérlek.

Már amikor az lehetséges. Történt egyszer, hogy egy autókölcsönzéssel foglalkozó magánszemélytől béreltünk kocsit. Nála ilyen, hogy full coverage biztosítás nem létezett. A letétet is készpénzben kellett otthagynunk nála. Az autóra próbáltunk nagyon vigyázni, de elég nehéz volt úgy, hogy több száz kilométert kellett földúton megtennünk, ami közben az egész kaszni annyira eldeformálódott, hogy onnantól az egyik ajtót csak nagy erővel, feszegetve lehetett kinyitni. Amikor visszavittük az autót, bérbeadó rákérdezett, hogy minden rendben van-e, történt-e valami a kocsival.
– Áhhhh, dehogy, minden a legnagyobb rendben.
Még ki se mondtuk, már el is indult körbejárni a visszahozott autót. Ellenőrzésnek sorba ki- és becsukta az ajtókat. Egy, nyit, zár, ok. Kettő, nyit, zár, ok. Három, nyit, zár, ok… Lélegzetvisszafojtva néztük, hogy mi fog történni. A harmadik ajtónál abbahagyta. Az utolsóhoz már nem nyúlt. Helyette visszaadta a leadott készpénz letétünket.

Kiegészítő termékek (GPS, gyerekülés)

A legtipikusabb kiegészítő termékek, amire a kölcsönző cég nagy valószínűséggel rá is akar beszélni, az a felárért választható GPS navigáció, amire a mai okostelefonok világában azt mondom, hogy egyértelműen pénzkidobás. Őszintén nem is értem, hogy van olyan ember, aki azért fizet. De biztos van, mert egyébként nem ajánlgatnák. :)
Szóval szerintem teljesen felesleges. Na persze, ha fizetsz érte. Az teljesen más dolog, ha ingyen van, mint ahogy velünk történt, mert az autóban beépített fedélzeti navigáció volt, amit, ha valaki nem kér, akkor sem tudnak a kocsiból kivenni. :)

Mi az, ami igazán megdobja a költségeket?

Két olyan tényezőt hagytam a végére, amik költsége akkora, hogy a bérlés teljes összegét is elérhetik – akár megduplázva azt – mégis, az online foglalásokban meg sem jelennek.

Az egyik az extra kilométer felár, amire foglaláskor maximum az enged következtetni, hogy az autót egy bizonyos napi kilométer limittel adják. Személyes foglaláskor és az autó átvételekor erre természetesen figyelmeztetnek és tájékoztatnak a költségeiről is, de ha több bérlési opció közül választunk, akkor jobb, ha ezzel számolunk.
Ilyen esetekben a limiten felüli megtett kilométerekre külön díjat számol fel a kölcsönző cég. Természetesen a legjobb, ha kilométer korlát nélkül (unlimited miles) tudsz autót bérelni – és szerencsére ez a gyakori – de vannak országok, mint például Botswana, ahol ez nem lehetséges.
Ott egészen pofátlanul nagy összegeket szakítanak le csak a kilométer díjakkal. Az ország hatalmas, várható, hogy azért bérelsz autót, hogy nagy távolságokat tegyél meg vele. Az autókat pedig egy nevetséges napi 150 „bennefoglalt” kilométerrel adják neked bérbe.
A mi esetünkben a 7 napra bérelt autóba az árban foglalt 7×150 = 1.050 kilométeren felül terveztünk még beletenni további 1.000 kilométert, ami konkrétan megduplázta a bérlés összegét.
De persze nem véletlenül választottuk ezt a megoldást. A repülés és egyéb tömegközlekedés sem árban, sem egyéb tényezők miatt nem volt még csak megfontolandó sem.
Maradt tehát az autóbérlés, ami így még mindig olcsóbb volt, mint a másik, a máshol leadás opció.
Mert bizony a kilométer felár melletti ez a másik olyan költség tényező, ami egyrészt nem jelenik meg az online foglalásokban – az ilyen keresésre az oldal leginkább hibát vagy nulla találatot ad – másrészről pedig elég nagy ahhoz, hogy nagyságrenddel megdobja a bérlés teljes költségét.
A máshol leadás lényege, hogy az autót ahelyett, hogy a kiindulási helyre visszavinnénk, azt egy másik, valószínű több száz kilométerre fekvő másik irodában kívánjuk leadni. Tapasztalataim szerint pedig ez az az extra szolgáltatás, amiért a cégek a legnagyobb pénzeket képesek legombolni rólunk. Ennek ellenére vannak szituációk, amikor idő és pénz szempontjából is még mindig ez a legoptimálisabb megoldás.

És hogy mennyibe kerül? Itt megint országonként és kontinensenként más és más a szabály és az árazás. Európában és Amerikában nincs ezzel kapcsolatban tapasztalatom, volt viszont kétszer Latin-Amerikában, egyszer Mexikóban és egyszer Kolumbiában. Máshol is próbálkoztunk hasonlóval, de az előbb említett két helyen volt ennek az extra szolgáltatásnak a költsége még elfogadható. Mindkét esetben az extra díj egy bérelt sofőr órabérét, plusz az úthoz köthető költségeket tartalmazott. Benzin, autópálya díj, stb…

Ami még kimaradt

Ami kimaradt még és extra díjat számolhatnak fel érte:

  • Az életkor kérdés országonként eltérő, de általánosságban elmondható, hogy a 25 év alatti sofőröknek extra díjat számolnak fel.
  • A bérelt autót csak és kizárólag a megnevezett személyek vezethetik, az autóbérlőn túl a második, harmadik… sofőrökért extra díjat számolhatnak fel.

Ahogy látjátok, egy autókölcsönzés ára rengeteg tényezőtől függhet. Van, hogy egyszerű a döntés, de van, hogy hosszasan kell mérlegelni. Sőt, az is előfordul, nem is ritkán, hogy konkrétan az autóbérlési igényeinkre kapott ajánlatoktól függ egy utazásunk további kimenetele. Bérlünk-e autót, ha igen, hány napra, hol adjuk le, stb… De ezzel még nincs vége. Ha már kiválasztottuk a számunkra legmegfelelőbb opciót, akkor is marad jópár dolog, amire figyelnünk kell.

A benzin kérdés

Mennyi benzinnel vigyük vissza? A kölcsönző cég egyik cseles kérdése a benzinnel kapcsolatban, hogy hogyan szeretnéd a kocsit visszavinni. Üresen vagy annyi benzinnel, amennyi volt benne. A válasz ezekre a kérdésekre egyértelműen az, hogy annyival, amennyi volt benne. Képzeld csak el, milyen nehéz lenne kiszámolni, hogy úgy tankolj, hogy az pont akkor fogy ki, amikor visszaérsz az irodához. Nyilván nem fog sikerülni és benne marad jó pár liter drága benzined, hacsak nem addig körözöl a cég telephelye körül, míg a végén már úgy kell a kocsit betolni oda.
Én azt szoktam csinálni, hogy amikor viszem vissza a kocsit, az irodától 20-30-40 kilométerre, ahogy találok benzinkutat tele tankolom az autót. Nyilván a benzin jelzőn senki nem fogja látni, hogy az mennyire is van tele.
Bár, olyat is hallottam, hogy a visszavitt autókra rátankolnak, és ha az első kattanásig megy még bele benzin, akkor azt a cég tőled levonja. Még egy indok, hogy tartsa magánál a letétet. Bár azt gondolom, hogy elég surmó cégnek kell ahhoz lenni, ha ilyet megcsinálnak.

Teendők autó átvételkor

Átvételkor jegyzőkönyv készül az autó állapotáról. Benzinállás, kilométeróra állás. Van-e és ha igen hol és milyen sérülés, kőfelverődés, karcolás… bármi. Ezeket a jegyzőkönyv autó ábráján kell a megfelelő helyeken jelezni.

Közösségi autókölcsönzés

Ha már idáig eljutottatok és végigolvastátok az összes kölcsönzési tanácsomat és tapasztalatomat, hadd osszak meg veletek egy új kezdeményezést, ami ma még gyermekcipőben jár, de “holnap” már valós alternatíva lehet. Ez pedig a közösségi autókölcsönzés.

Manapság már minden közösségi. Közösségi taxi, közösségi szállás, csak idő kérdése volt, hogy mikor indul a közösségi autókölcsönzés is, és lám, már itt is van. Igaz még elég limitált erőforrásokkal és helyszínekkel, de ha más, hasonló közösségi szolgáltatások terjedésére gondoltunk, akkor a közeljövőben hiper növekedésre számíthatunk ebben a szektorban is. Az új cégek, akik nevét hamarosan megtanulhatjuk, azok Getaround, Flightcar, Relayrides, Trip’n’drive, TravelerCar, ParkFlyRent.

Hozzászólások:

  • Lukács Zoltán szólt hozzá:

    Tisztelt András!

    Nagyon jó összefoglalót készítettél, egy dologgal azonban mégis kiegészíteném.
    Jutalék vagy egyéb pénzszerzési lehetőség reményében a helyszíni ügyintéző kicsalhat még tőled pénzt, azzal hogy köss extra biztosítást, mert ugyan látja hogy van rajta biztosítás, de az nem fedez minden kárt.
    Gyanútlanul aláírod, mert legtöbb esetben pihenni mész, vagy félsz attól hogy sérülés esetén mégsem fedez mindent a biztosításod.
    A valóság azonban elkeserítő:
    kétszer fizetted ugyanazt a biztosítást az autóra, és sosem részletezik hogy mit és mennyi százalékban fizet a biztosító, van-e önrészed, és pontosan milyen károkat térít.
    A pénz nem jár vissza.
    Másik eset:
    Az ügyintéző felhívja figyelmedet arra, hogy ugyan dombornyomású kártyád van, de a kártya fajtája debit és nem credit, ami az ő szempontjából mindegy, de elhiteti veled, hogy ez nem jó.
    Ám megoldásként felajánlja hogy fizess egy kicsivel többet és elfogadja azt is.
    A számlán természetesen 3betűs rövidítéssel már csak biztosításként szerepel a fent említett összeg. Tehát a valódi célja a biztosítás eladása volt, jutalékért, és nem a kártyáddal van a baj.
    Ez természetesen apró betűs.
    A szerződést aláírod mert hajt a vágy, az ügylet jogilag is megállja a helyét.
    A panaszod elutasítják, mert aláírtad a szerződést. Pont.

    • András válaszolt:

      Kedves Zoltán,
      köszönöm szépen a visszajelzést és a kiegészítést is. Hasznos lesz minden olvasónak.

  • Zsolt szólt hozzá:

    Tisztelt András !
    Én egy 28 éves kerekesszékes srác vagyok és mostanra sikerült összegyűjtenem a pénzt h családommal Los Angelesbe elmenjünk 16 napra. Az állapotom miatt ugye csak a SUV játszik mint autó ,csomagok ,kerekesszék stb. miatt. A kérdésem a következő : én életemben most bérelnék először autót mivel ugye sok mindent megnéznénk + lesz egy 2 éjszakás Las Vegas-i túra ,a családban én tudok egyedül angolul de azt is nem adnak el szinten mit ajánlasz hogyan béreljek autót ?

    • Zsolt válaszolt:

      vagy mivel a szállásunk 10 perc sétára van a Hollywood Blvd-tól igy oda megyünk ugy is a legtöbbet és akkor ami messzebb van oda Bus,Metró, Uber eltud vinni tehát csak a városon kivüli kirándulásokra amiből 3 lesz és akkor 16 nap helyett 1-2 napra bérelnék autót . mit gondol ?

  • Kornélia szólt hozzá:

    Nagyon érdekes volt az írás. Mi méģ csak 1x béreltünk. Sok minden ismerősnek tűnt. Pl. reptéri transzferrel mentünk az autóért . Egy corsat szerettünk volna és egy SUV ot kaptunk. Es bar semmi baj nem volt megis a full biztositast választottuk.
    Nagyon bejött a dolog es bar idősek vagyunk, nem ez lesz az utolso.
    A közössegi autót itt olcsóbban tudjuk igenybe venni,ha van buszbérletünk es persze van. Igy az is jatszik. Mert saját autónk nincs es nem is akarunk.
    Kosz a sok jó tippet.

  • Sandor szólt hozzá:

    Kedves András,
    mi olyankor a teendő, ha a bérelt autó pl motor hiba miatt egyszer csak megáll ? A full coverage -ben benne van az ilyen szituáció is ? Vagy az egy extra, hogy érted jönnek és adnak másik autót ? USA -ban szeretnék autót bérelni.
    köszönöm,
    Sandor

    • András válaszolt:

      Szia Sándor, bár nincs konkrét tapsztalatom, de szerintem alapvetően a kérdés, hogy mi miatt történt. Ha nem miattatok, tehát nem ti hajtottátok szét a kocsit, hanem normális felhasználás közben jött a hiba, akkor a cégnek kötelessége ingyen mindent intézni, kezdve a csereautóval, szállás, stb…
      Ha nem konkrét esetről beszélünk, hanem csak teoretikus kérdés, akkor ilyenen kár izgulni.

  • Zsolt szólt hozzá:

    Szia András,

    Köszi a hasznos összefoglalót. Még sosem béreltem autót, de most márciusban szeretnék Portugáliában.
    Hátha te tudnál egy számomra nem egyértelmű dolgot tisztázni:
    A rentalcars.com-on szerettem volna bérelni, de minden autóhoz azt írja, hogy hitelkártyával lehet csak a helyszínen átvenni/fizetni a kauciót.
    Nekem nincs hitelkártyám van viszont dombornyomott betéti kártyám.
    Szerinted el fogják fogadni, ha van rajta elég pénz a kaucióra? (sok helyen olvasom, hogy általában az is jó)

    Köszönöm
    Zsolt

    • András válaszolt:

      Szia Zsolt, szerintem nem lesz belőle probléma és el fogod tudni hozni a kocsit, mert a kölcsönző cég szempontjából megfelel a kártyád az elvárásoknak, hogy legyen fedezet és dombornyomott legyen.
      Az max. neked lesz egy hosszabb folyamat, hogy a zárolt kauciót visszakapd. Míg hitelkártyánál ugye nincs konkrét összeg amit zárolnak, addig egy sima betéti kártyánál a kaució összegét fogják zárolni, ami a zárolás idejére neked nem is lesz elérhető. Hogy mennyi ideig lesz zárolva, az változó, de hallottam olyat is, hogy akár 1-2 hónapig is lehet zárolva marad a kölcsönzés után.

  • László szólt hozzá:

    Kedves András! A foglalásnál pontosan meg kell adni a felvétel és leadás időpontját. Mennyivel lehet ettől büntetlenűl eltérni? A ryanair oldalán foglaltam autót az Ammani reptéren, és most kaptam levelet a Ryanairtől hogy megváltoztatta az időpontot, egy órával később érkezik és egy órával később indúl vissza. Konkrét kérdésem: van teendőm? Jeleztem a SiXT-nek de nem értik vagy én nem értem. Mondjam le és foglaljak újra drágábban. hmmmm… Mi van ha késik a repülő, akkor nem lesz autóm. Vagy ha később adom le egy órával. Mennyi dőt tolerálnak???

    • András válaszolt:

      Kedves László! szerintem alapvetően teljesen rugalmasak ezek a cégek, nyilván ők is tudják, hogy előfordul késés. Tapasztalataim szerint foglaláshoz képest a tényleges kölcsönzés időhöz igazítanak majd mindent. Nem kell izgulnod, és én nem is csinánék ezzel most semmit. A végleges szerződéskötés úgyis az autó felvételénél történik. Akkor kezdődik a bérlés is.

  • Ferenc szólt hozzá:

    Kedves András!
    Nekem is ez az első bérlésem.Szardíniára utazunk és már ki is béreltük az autót.Bíztosítást nem kötöttünk,de a cikkét olvasva ezt majd pótlom.Viszont van itt valami ,amit nem értek a szerződésben.A biztonsági letétet és annak zárolását még csak-csak,de van itt a törés és lopásvédelmi önrész dolog .Ezt az összeget is zárólják a kártyán a letéttel együtt
    Köszönettel: Feri

    • András válaszolt:

      Szia Feri, az önrész az az összeg, ami téged terhel egy lopás vagy törés esetén. Tehát valóságban még a teljes körű védelem sem jelenti azt, hogy teljesen nulla a felelősséged. Ez az összeg viszont általában nagyon alacsony a tényleges kárhoz képest. Mondjuk a kár 3 millió forint, te pedig fizetsz 50e forint önrészt. Ezt csak abban az esetben számítják ki és abban az esetben kell megtéríteni, ha valami baj történik.
      Üdv.
      András

  • Szilvia szólt hozzá:

    Kedves András!

    Most bérelnénk először autót Rómából (reptér) Toscánába . Már teljesen elvesztünk. Egy csajos út lenne (4 nő először egyedül). Hitelkártya sokkon már túl vagyunk, azt intéztük, de még mindig nem rendeltünk a sok rejtett költség miatt. Hol érdemes ezt az un. Full coverage biztosítást megkötni? Mikor foglalok vagy inkább a helyszínen? Azt is olvastuk h van ahol újra kötteti a kölcsönző. Kell -e még másik biztosítás is vagy elég ezt megkötni? Esetleg egy tipp, hogy melyik cégtől érdemes? Már nem sok időnk van és nagyon idegesít minket ez a kölcsönzés.
    Köszönettel: Szilvia

    • András válaszolt:

      Szia Szilvia,
      sajnos személyes tapasztalatom nincs Rómában, de ebben az esetben mindenképpen egy nagy, nemzetközi céget ajánlanék, akik igaz, hogy drágábbak, mint a helyi cégek, de nem a vétlen utazók lehúzására a legfontosabb cégpolitika. Drágább lesz, de egy csomó fejfájástól megóv titeket. Kereséshez és foglaláshoz használjátok a rentalcars.com oldalt, és majd olyan nagy cégek közül válasszatok, mint a Sixt, Europcar, Hertz, Avis, stb…
      A Full Coverage biztosítást pedig a helyszínen tudod a foglaláshoz hozzáiratni.
      Remélem segítettem,
      András
      de

  • Anita szólt hozzá:

    Kedves András!

    Mi 2 évvel ezelőtt Cipruson béreltünk autót. Sima Visa debit kártyával. Most is úgy gondoltam ez ugyan úgy működhet, hisz van rajta zárolható összeg. Viszont Olaszország Bariba mennénk és riogatnak, hogy nem adják ide az autót októberben…. Megköszönöm ha segítesz jó tanáccsal.

    • András válaszolt:

      Szia Anita,
      Ki az aki ilyennel riogat? Kinti cég, más utazók, esetleg ismerősök?
      Csináltok előre foglalást, vagy kint intéztek mindent? Milyen cégnél terveztek bérelni?

  • Dénes szólt hozzá:

    Kedves András!
    A biztosításos dolog nem teljesen tiszta nekem. Nézegetem a Sixt iroda ajánlatait, és ilyen lehetőség van a biztosításra 7 napra:
    Loss Damage Waiver (including theft protection) with 0 USD financial responsibility
    USD0 pénzügyi felelősség
    Ft9 211,42
    Alig több, mint 1000 Ft naponta. És ha jól értelmezem, akkor NULLA Dollár pénzügyi felelősség, ha törik a kocsi. Na most, ezt elképzelhetetlennek tartom, hogy az Egyesült Államokban napi 1500 Forintért teljesen önrészmentes biztosítás legyen az autóra. Tehát ez mégsem Full Coverage biztosítás? Csak trükkösen fogalmaznak? Vagy az is lehet, hogy ez nem a bérelt autó törésére vonatkozik, hanem csak másnak okozott kárra? Nem hiszem, mert írja a lopáskárt is, ami csak a bérelt autóra vonatkozhat. Szóval elég homályos a dolog…

    • András válaszolt:

      Szia Dénes, nem lehet hogy az naponta annyi, mert a napi 1000 Ft tényleg kevés, de a napi 9ezer az kb. reális lehet egy ilyen biztosításra, ami egyébként a 0 USD financial responsibility-vel nagyon jól hangzik, mert az azt jelenti, hogy 0 USD az önrész. Tehát ha töröd, vagy bármi történik, akkor sincs semmi és elvileg az LDW-ben benne van a lopás is.
      Van egy másik cikkem erről: https://utazgatok.hu/cikkek/kulfoldi-autoberles-biztositas-tudnivalok/
      Ha valóban 7 napra kerül ennyibe akkor meg örülnék neki, mert az LDW az LDW. :)

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címed nem fog sehol publikusan megjelenni.